Internationaal team met Gentse wetenschappers ontrafelen oorzaak gevaarlijke kindertumor

(Belga) Een studie van UGent-onderzoekers in samenwerking met een Nederlands en Duits onderzoeksteam leidde tot de ontdekking van een genetische oorzaak in het ontstaan van een tumor in het zenuwstelsel bij kinderen (neuroblastoom).

“Neuroblastoma is een agressieve en moeilijk te behandelen kindertumor en kent vooral bij kinderen ouder dan twee jaar vaak een slechte afloop”, verduidelijkt professor Frank Speleman, die een onderzoekslab in Gent leidt samen met professor Jo Vandesompele. De bewuste tumor zou verantwoordelijk zijn voor bijna één op de zes sterfgevallen aan kinderkanker.In de studie ging de aandacht naar het proces van uitrijping van zenuwcellen. “Reeds eerder werd aangenomen dat mutaties in uitrijpingsgenen verantwoordelijk zouden kunnen zijn voor het ontstaan van deze kindertumor”, aldus professor Speleman. “Het gen dat we nu identificeerden, speelt een fundamentele rol in heel onrijpe cellen. Dat gen wordt gebruikt om cellen te herprogrammeren. Eerder dan met chemotherapie te werken, kunnen we in de toekomst misschien een ’trigger’ geven zodat de zenuwcellen een normaal proces van uitrijping volgen.” Door de “signaalroute” van het gen in neuroblastomacellen te reconstrueren werd dus een nieuw doelwit geïdentificeerd voor nieuwe behandelingsstrategieën. Er worden nu verschillende therapieën getest met de hulp van zebravissen en later ook muizen. Het onderzoek werd zondag gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Genetics. Het betrokken gen speelt overigens ook een rol in stamcellen, een eerdere ontdekking waarvoor dit jaar de Nobelprijs voor geneeskunde werd toegekend aan dokters John. B. Gurdon en Shinya Yamanaka. (DLA)