Internationaal onderzoek naar burgerzin bij jongeren: Vlaamse leerlingen zijn braaf maar passief

07/11/17 om 11:00 - Bijgewerkt om 15:33
Uit Knack van 08/11/17

Vlaamse scholieren kennen het abc van de democratie, sorteren hun afval en zijn niet langer Europees kampioen in onverdraagzaamheid tegenover migranten. Maar zich engageren? Ho maar.

Hoe denken veertienjarigen over democratie en burgerschap? Koesteren ze waarden zoals de vrijheid van meningsuiting, genderneutraliteit of gelijke rechten voor minderheden? En slagen scholen erin hun de nodige kennis en attitudes bij te brengen om ze als betrokken burgers te laten deelnemen aan de samenleving? Het antwoord op die en tal van andere vragen staat in de International Civic and Citizenship Education Study 2016 (ICCS), die zopas werd voorgesteld in Brussel. Aan de publicatie is jarenlang onderzoek voorafgegaan. Niet minder dan 94.000 leerlingen, 37.000 leerkrachten en 3800 scholen verspreid over 24 landen namen eraan deel, waaronder behalve een rist EU-landen ook Rusland, Taiwan, Colombia en de Dominicaanse Republiek. Voor ons land deden alleen Vlaamse scholen mee: de Franse Gemeenschap ging niet in op de uitnodiging van de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IAE). Die koepel van academische onderzoeksinstellingen en overheidsinstanties is vooral bekend voor zijn gezaghebbende studies over mathematische en wetenschappelijke geletterdheid (TIMSS) en leesvaardigheid (PIRLS).
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners