Intercitytrein gaat falende Fyra vervangen vanaf 18 februari

01/02/13 om 15:55 - Bijgewerkt om 15:55

Een intercitytrein tussen Den Haag en Brussel moet de Fyra vervangen. Dat bevestigen NMBS en de Nederlandse Spoorwegen.

Intercitytrein gaat falende Fyra vervangen vanaf 18 februari

© Belga

De kwakkelende hogesnelheidstrein Fyra wordt vanaf 18 februari vervangen door een intercity tussen Brussel en Den Haag. Die rijdt in het begin twee keer per dag tussen Brussel-Zuid en Den Haag Hollands Spoor. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag. Dat bevestigen de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen.

De intercity, een locomotief met rijtuigen, vertrekt in Brussel-Zuid en stopt nog in Brussel-Centraal, Mechelen, Antwerpen-Centraal, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam en Den Haag. Voorts blijft de intercity tussen Antwerpen-Centraal en Roosendaal bestaan tot 11 maart. Die rijdt acht keer per dag.

De reistijd tussen Den Haag en Brussel bedraagt zo'n 2 uur 15. "De treindienst werd opgesteld in functie van de beschikbaarheid van het materieel en de rijpaden. Omwille van het drukke treinverkeer op de hoofdlijn naar Amsterdam, rijdt de trein niet verder naar Amsterdam, maar Rotterdam biedt een brede waaier aan snelle overstapmogelijkheden naar Amsterdam", melden de NMBS en de NS in een gezamenlijke persmededeling.

Reizigers uit Amsterdam kunnen voortaan met een Fyra, die al enkele jaren in het binnenland van Nederland rijdt, naar Rotterdam en daar overstappen op de trein naar België. Deze maatregel is volgens Bart Crols van de NMBS een alternatieve oplossing voor het treinverkeer tussen België en Nederland. "De Fyra ligt stil. Er wordt hard gewerkt om de problemen met die hogesnelheidstrein op te lossen. Later moeten we bekijken of de Fyra terug betrouwbaar kan gebruikt worden. We hebben hem nog niet volledig afgeschreven en we werken verder hard aan een nieuwe betrouwbare dienstregeling tussen België en Nederland", aldus Crols.

Evaluatie voor zomervakantie

Voor de zomervakantie komt er een evaluatie van de verbinding Amsterdam-Brussel in functie van de beschikbare Fyra-stellen en eventuele aanvullende maatregelen. Het volledige plaatje van de verbinding tussen Amsterdam en Brussel wordt op dat ogenblik bepaald, luidt het. Volgens Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS moest het snel gaan. "Deze mobiliteitskloof tussen beide buurlanden was gewoon onaanvaardbaar."

De Nederlandse staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) had de NS en de NMBS tot vrijdag de tijd gegeven om met een tijdelijke oplossing te komen. Daarom werd er de afgelopen dagen koortsachtig overlegd, onder meer met infrastructuurbeheerders ProRail en Infrabel.

De Fyra reed sinds begin december. Er waren relatief snel veel vertragingen en afschaffingen. Toen de hogesnelheidstrein onder winterse omstandigheden ook nog eens in ons land plaatwerk verloor, werd besloten de Fyra niet langer tussen Amsterdam en Brussel te laten pendelen.

Nederlandse Spoorwegen: 'Niets meer gehoord van AnsaldoBreda'

De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft niets meer gehoord van AnsaldoBreda. De Italiaanse Fyra-producent had beloofd om de problemen binnen enkele dagen op te lossen. "We hebben dus terecht lacherig gedaan over die belofte", stelde NS-directeur Bert Meerstadt.

AnsaldoBreda is nog bezig met testritten in Nederland. "We hechten totaal geen waarde aan wat ze doen tot wij formeel iets van ze terughoren", aldus Meerstadt. Het Italiaanse bedrijf moet de problemen met de Fyra volgens de contracten binnen drie maanden oplossen. Het team techneuten dat de Italianen naar Nederland hebben gestuurd, is volgens Meerstadt nog steeds serieus aan het werk.

"Het team is nog op volle sterkte aan de slag, maar heeft nog niet formeel teruggekoppeld." Tot die tijd kan de NS dan ook nog niets zeggen over de oorzaak van de problemen. Een externe inspectie moet nog gaan beginnen. De technici van AnsaldoBreda voeren ook inspecties van treinstellen uit omdat er meerdere treinen beschadigd zijn. Zo is de onderkant van een drietal treinen flink gehavend. "Dat kan aanleiding zijn om het ontwerp te veranderen, maar daar wil ik niet op vooruitlopen", zei Meerstadt. AnsaldoBreda wilde niet reageren op vragen van het Nederlandse persbureau ANP. (Belga/EA/SD)



Lees meer over:

Onze partners