Innovatie is het sleutelwoord op de Staten Generaal van de Media

06/05/11 om 19:21 - Bijgewerkt om 19:21

In Brussel was innovatie het sleutelwoord op de Staten Generaal van de Media. Door de komst van nieuwe technologie moet de media zich aanpassen aan haar nieuwe gebruikers.

Een derde van de Vlamingen heeft nu al internet op zijn of haar gsm, en dat wordt ongeveer de helft van de tijd gebruikt om nieuws te weten te komen. Dit aantal zal de komende jaren waarschijnlijk alleen maar groeien.

Ook sociale media zoals Twitter en Facebook hebben meer en meer invloed op de media. Daarom is de algemene teneur op de Staten Generaal van de Media dat de mediasector hierop inspeelt en zich aanpast.

Gerd Leonhard en Jo Caudron, specialisten op het vlak van nieuwe media, kwamen uitleggen dat klassieke media zo goed als dood zijn, tenzij ze zich aanpassen.

Volgens Leonhard zal in de toekomst maar liefst 90 procent van al het internetverkeer mobiel zijn. Dankzij tablets in iPads zullen volgens hem gedrukte kranten verdwenen zijn in 2025. De toekomst voor media is volgens hem dus sociaal, lokaal en mobiel.

Sociale media als Facebook zullen volgens hem oppermachtig worden. "Al-Jazeera English is nu al live te zien via Facebook. Dat zal in de toekomst alleen maar toenemen", aldus Leonhard.

Hij vindt dat media deze vernieuwingen niet tegen moeten gaan. Daarbij heeft hij het ook over illegaal downloaden van content. "You can't fax a cat. You can't control content distribution online". Copyright is volgens hem dus verleden tijd, we zouden op weg zijn naar wat hij noemt "consumerright".

Jo Caudron valt Leonhard op de meeste vlakken bij, al waarschuwt hij wel dat wat ze vertellen niet de realiteit is, maar een mogelijke toekomst.

Hij vult Leonhard aan door te zeggen dat de helft van ons nu al bezig is met klassieke televisie dood te maken door tv-programma's op te nemen en de reclame door te spoelen.

"Vroeger deden we ook aan ad-skipping", zegt Caudron. "Maar in de vorm van naar het toilet gaan tijdens de reclame. Nu hollen we het budgetmodel echt uit." (NC)

Onze partners