Infrabel investeerde in 2012 meer dan 1 miljard in het spoornet

03/04/13 om 05:55 - Bijgewerkt om 05:55

Infrastructuurbeheerder Infrabel heeft vorig jaar 1,177 miljard euro geïnvesteerd in het spoornet.Ondertussen werkt het wel met haast 600 mensen te weinig.

Infrabel investeerde in 2012 meer dan 1 miljard in het spoornet

© Belga

"Hiermee zijn we een van de grootste investeerders in België en vervullen een sleutelrol voor de verbetering van de mobiliteit", stelt Infrabel. Het bedrijf heeft zijn investeringsprogramma volledig kunnen verwezenlijken, deels met de overheidsdotatie van 690,5 miljoen en deels met eigen middelen en externe financiering.

Nieuwe lijnen en stopplaatsen

De investeringen van Infrabel concentreren zich op veiligheid, stiptheid en capaciteit. Het meeste geld ging het voorbije jaar naar die laatste pijler, waarin 513,2 miljoen euro werd geïnvesteerd.

Onder meer de nieuwe spoorlijn Schaarbeek-Mechelen en de nieuwe Diaboloverbinding zijn in gebruik genomen. Eén van de grootste werven waaraan nog steeds gewerkt wordt, is het gewestelijk expressnet rond Brussel.

Er ging het voorbije jaar ook geld naar stations en stopplaatsen: in Beringen en Zonhoven werden nieuwe stopplaatsen in gebruik genomen.

Knooppunten

In veiligheid investeerde Infrabel het voorbije jaar in totaal 267,1 miljoen euro. Het gaat onder meer om het automatische stopsysteem TBL1+ en het Europese veiligheidssysteem ETCS.

De seinen op alle belangrijke knooppunten werden het voorbije jaar uitgerust met het automatische stopsysteem, de volgende drie jaar zijn de minder drukke seinen aan de beurt. ETCS is geïnstalleerd op onder meer de hogesnelheidslijnen, de lijnen Brussel-Noord-Leuven en Schaarbeek-Mechelen.

Naar stiptheid ging 397,2 miljoen euro. Het gaat onder meer om het instandhouden van het spoornet en reizigersinfo.

Winst

Infrabel realiseerde in 2012 een bedrijfswinst van 13 miljoen euro, tegenover een verlies van 6 miljoen in 2011. Het bedrijf bespaart al enkele jaren op de uitgaven en zag ook zijn personeelskosten het voorbije jaar stabiliseren (707 miljoen).

Daarnaast werden de opbrengsten uit infrastructuurvergoedingen gehandhaafd (663 miljoen euro). Sinds enkele jaren wendt Infrabel zijn overgedragen resultaat aan voor investeringen in de spoorinfrastructuur, en het is dat ook van plan met de winst van vorig jaar.

Volk tekort

Tegelijkertijd had Infrabel had eind vorig jaar 580 mensen minder in dienst dan nodig, schrijft De Tijd. Bij Infrabel vertrekken meer mensen met pensioen dan het bedrijf er kan aanwerven. "We zitten nog steeds met een ongunstige leeftijdspiramide, waardoor de uitstroom erg hoog is en we onvoldoende personeel in knelpuntberoepen als ingenieurs en elektromecaniciens kunnen vinden", zegt financieel directeur Marc Smeets.

Jaarlijks vertrekken ongeveer duizend mensen met pensioen. Het bedrijf vindt onvoldoende mensen op de arbeidsmarkt. "Eind 2012 waren we met 11.589 voltijdse equivalenten, 580 minder dan we wilden hebben", aldus Smeets. (Belga/TV)

Lees meer over:

Onze partners