1,8 miljoen Vlamingen zien Marthe, Hanne en Klaasje op VTM de finale van K3 zoekt K3 winnen.

Kristel Verbeke (ex-K3, nu manager van het nieuwe drietal): Het was een heel emotioneel jaar. Ik moest K3 loslaten en op zoek gaan naar opvolging. Maar kijk, de wedstrijd bleek een succes, we hebben de perfecte meisjes gevonden, en nu kunnen we eindelijk weer met volle kracht vooruit.

Verbeke: Uiteraard is er intensief nagedacht hoe we K3 het beste konden voortzetten. En uiteraard lopen er bij Studio 100 heel competente mensen rond die intensief met ‘het product K3’ bezig zijn. Maar veel gebeurt nog altijd vanuit de buik. Qua liedjes en looks zit er echt geen team van experts achter dat analyseert wat misschien zal scoren. Dat blijft ook de kracht van het bedrijf: hoe groot het ondertussen mag zijn, veel beslissingen worden nog altijd aan tafel bij een koffietje genomen. Studio 100 is een multinational, maar tegelijk een grote familie. Nu ik aan de andere kant sta, zie ik dat duidelijker dan ooit.

Wat wordt uw taak als manager?

Verbeke: In de eerste plaats zal ik de meisjes onder mijn vleugels nemen en ze wegwijs maken in wat ik zeventien jaar lang heb gedaan. Daarnaast bepaal ik mee hun agenda, zal ik meewerken aan de inhoudelijke kant, overzie ik fotoshoots voor de merchandising… Ik doe dus meer dan louter hun handjes vasthouden. Voor zover dat nodig is, want ik heb alle vertrouwen in Marthe, Hanne en Klaasje: ze hebben in de liveshows bewezen dat ze op korte termijn heel veel kunnen leren.

Ik wil erover waken dat K3 van het volk en voor het volk blijft. En dat ze niet te veel veranderen: sociale media zijn leuk, maar omring je liever met je echte vrienden dan mee te gaan in de bubbel van likes en oppervlakkigheid.

De oude K3 maakte in zeventien jaar een evolutie door, van ‘kleuters-in-een-volwassen-lichaam’ tot vrouwen van vlees en bloed. Moeten de nieuwe meisjes zich weer in dat kinderlijke keurslijf wringen?

Verbeke: Wij zaten in het begin nogal op wolkjes. Maar het had ook wel wat fond. K3 brengt luchtige muziek, maar als wij zingen over hoe ‘geen enkele god een oorlog waard is’, ben ik trots dat we dat konden meegeven. Zeker vandaag.

Maar wat de nieuwe K3 betreft: de tijden zijn veranderd, en door de sociale media kun je dat imago van regenboogprinsessen toch niet consequent meer ophouden. Het publiek zagde échte meisjes bovendien al op tv.

Er was nogal wat te doen over de gebrekkige inspraak van het publiek. Alle televoting ten spijt was het de jury – jullie en Gert Verhulst – die de doorslag gaf. Want het merk K3 is te belangrijkom zo’n beslissing uit handen te geven?

Verbeke: Uiteraard wilden we de uiteindelijke beslissing bij ons houden. Maar we hielden zeker rekening met de mening van het publiek. Het is niet alsof Marthe, Klaasje en Hanne van bij het begin onze drie topfavorieten waren. Het heeft zelfs heel lang geduurd voor we de puzzelstukjes ineen zagen passen.

Was het niet wenselijk dat een van de puzzelstukjes een allochtone achtergrond zou hebben, voor een meer representatieve afspiegeling van de samenleving?

Verbeke: Oh, maar we stonden daarvoor open. Alleen bleek de lijst van 6000 geïnteresseerde meisjes niet echt uit te blinken in diversiteit en multiculturaliteit. Bovendien wilden we het ook niet forceren, we wilden gewoon de drie beste kandidates.

Hoe ziet uw toekomst er verder uit?

Verbeke: Ik zie wel wat er op mijn pad komt. Ik wil alleen nog dingen doen die mijn tijd waard zijn. Ik wil iets doen waarbij ik onvervangbaar ben. (lacht) Geen quiz presenteren, bijvoorbeeld. Ik zal me ook altijd als kinderrechtenambassadrice profileren. De kinderen hebben mij zeventien jaar verwend, het is tijd om ze iets terug te geven.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content