'IJsberen' van Greenpeace voeren actie op stand Volkswagen

12/01/12 om 14:52 - Bijgewerkt om 14:52

(Belga) Milieuorganisatie Greenpeace heeft op het Autosalon een sensibiliserende actie gevoerd op de stand van Volkswagen. Via de zoldering ontrolden actievoerders spandoeken met de boodschap 'Volkswagen stop destroying the artic'. Enkele van de circa dertig militanten hadden ijsbeerkappen aangetrokken. Dat is vernomen van Greenpeace België en van Febiac, organisator van het autosalon.

Via de gewone toegangskanalen hadden de milieumilitanten toegang gekregen tot de Heizelpaleizen. "Mogelijk waren de actievoeders die via touwen de spandoeken aanbrachten al van de avond voordien aanwezig", opperde Joost Kaesemans, de woordvoerder van Febiac. De actie van Greenpeace België was gericht tegen Volkswagen, de grootste autoproducent van Europa en in België de grootste autoverkoper, zegt Joeri Thijs, campagneverantwoordelijke Transport en Klimaat. Volgens Greenpeace neemt Volkswagen het voortouw in het verzet tegen strengere uitstootnormen voor auto's en draagt het bedrijf zo een grote verantwoordelijkheid voor de vernietiging van de Noordpool. Greenpeace kan het ook niet smaken dat een aantal recente modellen, zoals de VW Beetle 2.0 TSI sport, meer brandstof verbruiken dan het originele model. Een delegatie actievoerders zat rond de tafel met verantwoordelijken van Volkswagen en Febiac om hun standpunt uiteen te zetten. Febiac heeft zich geëngageerd om de bezorgdheid voor meer ambitieuzere uitstootnormen over te brengen aan de Europese Federatie van Autoconstructeurs (ACEA), zei Kaesemans achteraf. Jean-Marc Ponteville, pr-manager van Volkswagen, sprak van een "heel open en sympathieke discussie. Als auto-invoerder hebben we toegezegd de boodschap over te brengen aan de fabrieksverantwoordelijken in Duitsland. Verder vroegen ze ook sneller te gaan met de introductie van de milieuvriendelijkere Blue Motion technologie". (MVL)

Onze partners