Horecaplan moet rendabiliteit sector tijdens ‘verwitting’ verzekeren

(Belga) De invoering van de geregistreerde kassa in de horeca, die moet helpen bij de fraudebestrijding in de sector, moet tegen eind 2015 een feit zijn. Dat bleek na afloop van de ministerraad. Die keurde eveneens een aantal maatregelen goed die de rendabiliteit van de sector moet ondersteunen tijdens die ‘verwitting’. De lastenverlagingen zijn alles samen goed voor meer dan 80 miljoen euro.

De invoering van de kassa met zogenaamde black box vangt geleidelijk aan vanaf 1 januari 2014. In een eerste fase worden ze geïnstalleerd op vrijwillige basis. Tegen eind 2015, iets later dan oorspronkelijk voorzien, moet de implementatie afgerond zijn bij alle zaken die daartoe verplicht zijn, legde staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez uit. Hij wil ook de mogelijkheid voorzien dat horecazaken waarvoor geen verplichting geldt, ook toegang tot de maatregel zouden krijgen. In het horecaplan dat de regering in juli goedkeurde, waren maatregelen voorzien om de pil voor de sector te vergulden. De ministerraad concretiseerde die vrijdag, mits enkele aanpassingen, en voegde er enkele aan toe. Zo start zo snel mogelijk, en in elk geval ten laatste op 1 oktober 2013, een lastenverlaging voor gelegenheidsarbeid, waardoor de kost voor de werkgever verlaagt en het netto-inkomen voor het personeelslid stijgt. Voor de contractuelen komt er een lastenverlaging voor vijf werknemers bij zaken tot 50 werknemers, met een grotere verlaging voor personeel jonger dan 26 jaar. Oorspronkelijk lag de limiet op 20 personeelsleden. Deze lastenverlaging is wel gekoppeld aan de invoering van de kassa. Het wordt ook mogelijk gelegenheidswerk in de horeca te combineren met studentenarbeid. Over een verdere lastenverlaging, die voor de staatssecretaris bij voorkeur geldt voor de overuren, moet nog een en ander worden geconcretiseerd. Ook die ingreep wordt gekoppeld aan de geregistreerde kassa. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content