Honderden noodoproepen niet beantwoord door onbemande centrales

05/08/16 om 13:26 - Bijgewerkt om 13:25

De noodcentrales slaan alarm. Ze zijn chronisch onderbemand, zeker in de zomer. Dat leidt tot gevaarlijke situaties. Honderden nood­oproepen blijven onbeantwoord.

Honderden noodoproepen niet beantwoord door onbemande centrales

Alarmcentrale © BELGA

Telefonist Alain Schellekens, ACOD'ers en telefonist bij de noodcentrale van de provincie Antwerpen, getuigt in De Standaard over het probleem. 'Vorige week konden we de toevloed aan oproepen niet aan', zegt Schellekens. 'Honderden oproepen zijn afgebroken vooraleer ze beantwoord konden worden. En je weet dat sommige telefoontjes komen van mensen die dringend hulp nodig hebben.'

Schellekens vreest voor een scenario zoals in juni, toen een man tot drie keer toe belde, maar niet geholpen werd en stierf. 'Ronduit gevaarlijke toestanden.' En dan is de personeelsbezetting in bijvoorbeeld de provincie Vlaams-Brabant nog een pak slechter. Daar draaide in april bijna een kwart van alle shiften met minder personeel dan voorzien. Dat de noodcentrales een personeelsprobleem hebben, is niet nieuw. Het personeel raakt overwerkt en zoekt andere oorden op of valt uit met een burn-out. De vakbond vraagt dat minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) budget vrijmaakt voor meer personeel, zodat de werkdruk vermindert.

Schellekens benadrukt ook het belang van preventie. 'Soms vragen we ons af of we een noodcentrale of een infobalie zijn. Mensen durven ons te bellen voor vogels op hun dak of voor de openingsuren van openbare diensten.'

'De problematiek is ons bekend', zegt Olivier Van Raemdonck, de woordvoerder van Jan Jambon. De minister is nu op vakantie. 'Er zijn op dit moment aanwervingen bezig,' verzekert Van Raemdonck aan De Standaard, 'maar het duurt even vooraleer de juiste mensen op de juiste plek terechtkomen. Ook werken we aan slimme informaticasystemen die een betere doorschakeling tussen de centrales mogelijk moeten maken.' (BELGA/JVL)

Onze partners