Hogere kostendekking betekent duurdere abonnementen of minder bussen bij De Lijn

(Belga) Topman van De Lijn Roger Kesteloot benadrukt dat de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn na twee recente besparingsrondes niet veel marge meer heeft aan de kostenkant. “De keuze voor een hogere kostendekkingsgraad zal dus aan de ontvangstenkant moeten gebeuren, of in de dienstverlening zelf”, zei hij vanochtend op de VRT-radio. Sp.a-fractieleider Bart Van Malderen waarschuwde echter voor vervoersarmoede bij kansarme groepen.

Het debat over de kostendekkingsdekkingsgraad woedt momenteel volop. Vrijdag zitten Vlaams minister Hilde Crevits en directeur-generaal Kesteloot samen om de besparingsplannen te bespreken, maar coalitiepartner N-VA laat al verstaan dat “het gratis-verhaal van De Lijn zijn limieten heeft bereikt”. “Het is aan minister Crevits en haar collega’s om de keuzes te maken”, onderstreepte Kesteloot. Al ziet hij niet veel meer marge aan uitgavenkant, tenzij er in de dienstverlening gesneden wordt. Aan inkomstenzijde zijn de ticketprijzen dan weer vergelijkbaar met het buitenland, waardoor vooral de abonnementen in het vizier komen. Zo is er het Omniostatuut, goed voor een sociaal abonnement van 30 euro per jaar, maar ook het gratis abonnement voor een aantal groepen klanten. “Het is aan de politieke wereld om te kiezen welke doelgroepen meer moeten betalen”, aldus Kesteloot. N-VA heeft daar wel oren naar, maar coalitiepartner sp.a waarschuwt voor grote ingrepen in bijvoorbeeld het Omniostatuut. “Men moet zich er heel goed van bewust zijn dat die mensen vaak geen ander vervoersmiddel hebben”, verduidelijkte Van Malderen, die waarschuwde voor “vervoersarmoede” en meer auto’s op de weg. Bovendien helpt het Omniostatuut ook de werkloosheidsval te bestrijden. “Dat zal opnieuw een reden worden om niet te gaan werken als dat wegvalt”, vreest hij nog. (KME)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content