Hoeveel minuten trager rijdt uw trein binnenkort?

© BELGA

Gemiddeld zullen treinen vanaf het einde van dit jaar 3,3 procent langer over hun traject doen. ‘In het verleden is al gebleken dat treinen die trager rijden, niet stipter worden’, reageert Reizigersvereniging TreinTramBus (TTB).

De honderd belangrijkste spoorlijnen zullen er in de nieuwe dienstregeling van eind dit jaar gemiddeld 3,3 procent langer over doen. Dat zegt NMBS-woord­voerder Bart Crols in Het Nieuwsblad en De Standaard.

Voor het eerst is tot op de minuut bekend hoe veel langer de treinen vanaf december over hun traject zullen doen. Dat blijkt uit de gelekte dienstregeling die de NMBS vanaf eind dit jaar wil invoeren.

– Van Brugge naar Brussel-Centraal: + 7 minuten

– Van Gent-Sint-Pieters naar Kortrijk: + 10 minuten extra

-Van De Panne naar Brussel-Centraal: tot + 29 minuten extra.

– Van Mechelen naar Leuven: tot + 2 minuten extra

– De reistijd van Antwerpen-Centraal naar Hasselt neemt fors toe: + 18 minuten

– Van Aalst tot Brussel-Centraal: + 3 minuten

– De trein van Brussel-Centraal naar Kortrijk zal er iets sneller overdoen: – 2 minuten

– Ook de trein van Antwerpen-Centraal tot Gent-Sint-Pieters wint tijd: – 1 minuut

De NMBS is alvast optimistisch over de vernieuwde regeling: “Liever een realistische uurregeling dan een regeling waardoor je je overstap alleen in theorie haalt”, klinkt het.

Reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) deelt die mening niet. Dat de as tussen Brussel-Zuid en Brussel­-Noord gespaard wordt, vindt TTB positief. Dat het elders trager gaat, vindt de vereniging echter wel een probleem. “In het verleden is al gebleken dat treinen die trager rijden, niet stipter worden”, aldus Jan Vanseveren van TTB.

Volgens hem ligt dat onder andere aan materiaalkeuze. Die zorgt bijvoorbeeld voor kleinere deuren, waardoor de passagiers trager uitstappen.

Jo Cornu: Kleine stations zijn niet in gevaar’

Jo Cornu, de gedelegeerde bestuurder van NMBS, noemt ook de veiligheid als een belangrijke reden om trager te rijden. “Enkele dagen na de herdenking van de ramp van Buizingen, heeft de NMBS maatregelen getroffen om de veiligheid fors te verhogen, wat natuurlijk ook een impact op de reistijden heeft gehad”.

Verder laat Cornu weten dat de bediening aangeboden door de IR-treinen blijft behouden in het vervoersplan 2014. “Voortaan krijgt een groot deel van die treinen een IC-benaming of een L-benaming. Dat betekent concreet dat de bediening van de kleine stations niet in gevaar is”, klinkt het. (Belga/AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content