Véronique Goossens
Véronique Goossens
Anker Kanaal Z en opiniemaker Knack.be
Opinie

08/11/14 om 13:16 - Bijgewerkt op 09/11/14 om 13:32

Hoe succesvol is de Antwerpse mode écht?

De lijst met Antwerpse namen die in onze moderubrieken worden bejubeld is lang. Maar relevant zijn op wereldvlak, mét toegevoegde waarde voor de Belgische economie, is wat anders.

Hoe succesvol is de Antwerpse mode écht?

Ann Demeulemeester © EPA

In de mode heerst veel leegte, bling bling en bla bla.

"Ja", zegt ze onomwonden. "Dat is zo. Maar niet bij ons." Anne Chapelle is nu twee decennia het businesstalent achter Ann Demeulemeester en intussen ook bij Haider Ackermann. De Belgische modepers rekent Haider Ackermann voor het gemak ook bij de Antwerpse modescene. Maar dat hij een Colombiaan is, de modeacademie verliet zonder diploma en intussen in Parijs werkt omdat hij als kleurling in de grauwheid van Antwerpen ongelukkig wordt, is dichter bij de waarheid. Mogelijk zegt de designersnaam u iets omdat Haider Ackermann voor de jurk van Veerle Baetens tekende tijdens de Oscaruitreiking, eerder dit jaar.

Commentatoren verdrongen zich om de jurk tot op de vezel af te breken. Want in de al even artificiële wereld van de film horen vrouwen als Disney-prinsessen op te dagen, in textiel dat de boezem een tikje oppompt. Haider Ackermann deed met madame Baetens net het omgekeerde, een moedige keuze.

Anne Chapelle in Z-Talk Goossens

Anne Chapelle in Z-Talk Goossens © Kanaal Z

Rozen en vazen

Ann Demeulemeester kent u als één van de Antwerpse zes, die zich heeft teruggetrokken uit de hectiek van de modescene om in haar rozentuin bijzondere soorten te kweken en vazen te draaien. Haar creaties kwamen al lang niet meer uit haar hand alleen, maar met een team van werknemers.

Naar verluidt verkocht ze tien jaar geleden al haar aandelen aan Chapelle, die zelf nooit op de payrol van Demeulemeester wilde staan om op gelijk welk ogenblik neen te kunnen zeggen tegen de ontwerpster. Want Anne Chapelle is een harde tante. Vooral als het over cijfers gaat. "Als een stof 200 euro per lopende meter kost, dan fluit ik mijn designer terug. Dat is veel te duur. Hoe kunstzinnig je ook bent, je moet altijd de consument voor ogen houden. Als die niet koopt, dan besta je eenvoudigweg niet."

Ann Demeulemeester en Anne Chapelle hebben hier met de regelmaat van de klok lange discussies over gevoerd, hoewel Demeulemeester begreep dat creativiteit grenzen kent. Toen ze Chapelle 20 jaar geleden in huis haalde, zat haar bedrijf bijna aan de grond. Intussen draait haar naam een omzet van 22 miljoen euro, waarvan bijna 100 procent in het buitenland, tot in Hong Kong.

Dat doen weinig andere Belgische topontwerpers haar na. Slechts één eigenlijk. Dries Van Noten, en die doet nog beter. Overigens, als u staat te dromen aan zijn etalage in de Antwerpse Nationalestraat, weet dan dat ook hij niet meer alleen met tekeningen en patronen in de weer is. Veel sfeerschepping dus in modekwartieren, en ook Anne Chapelle doet daar aan mee. Als New York aan de lijn hangt doet ze alsof ze haar eigen secretaresse is. Om de wereld te veroveren moet je ook zakelijk creatief zijn.

Confituur

Maar hoe zit het nu met al die andere modeontwerpers waar Antwerpen zo prat op gaat? Toegegeven, Martin Margiella heeft een en ander neergezet, maar zijn Maison is intussen eigendom van de Italiaan Enzo Rossi. Margiella zelf heeft er al lang niets meer mee te maken. AF Vandevorst zit al jarenlang in de rode cijfers en wist vorig jaar Christian Cigrang, de discrete miljardair van rederij Cobelfret zover te krijgen om een kapitaalverhoging door te voeren van 750.000 euro. Daar bouw je geen mondiaal netwerk mee. Ga in New York maar eens op zoek naar de hersenspinsels van ontwerpersduo Filip Arickx en An

Vandevorst. Bij de "belangrijke" retailers komt u ze niet tegen. Tim Van Steenbergen, nog zo'n toptalent, is ook niet te bespeuren in het Walhalla van de modestraten. Misschien maakt hij kans in de ons omliggende landen nu de Belgische beursgenoteerde FNG Group, met Claudia Sträter en Fred&Ginger onder de vleugels, zich met hem gaat bemoeien. Véronique Branquino, Walter Van Beirendonck... de lijst is lang met namen die in onze moderubrieken worden bejubeld. Maar relevant zijn op wereldvlak is wat anders, mét toegevoegde waarde voor de Belgische economie. Het ontbreekt hier vooral aan investeerders die meer dan een miljoentje over hebben om een modenaam internationaal neer te zetten. De succesvolle zakelijke talenten beginnen zo langzamerhand uit te bollen, en toevallig hebben ze een ding gemeen: confituur. Dries Van Noten maakt de zijne zelf nu hij de teugels wat loslaat. Jenny Meirens, destijds het zakelijk brein achter Martin Margiella, vult er in Italië haar dagen mee. En Anne Chapelle... die droomt ervan boven een pot met oranje brei te staan. Boordevol abrikozenconfituur.

Anne Chapelle is dit weekend te gast in Z-Talk Goossens. Bekijk de volledige aflevering.

Lees meer over:

Onze partners