Hoe Natuurpunt zijn ziel verkoopt aan de commercie

17/05/11 om 15:20 - Bijgewerkt om 15:20

De link van Natuurpunt met de Antwerpse Eilean Nature Shop dreigt de vereniging zuur op te breken.

Hoe Natuurpunt zijn ziel verkoopt aan de commercie

© Reporters

De milieuvereniging Natuurpunt krijgt te kampen met ernstige groeipijnen. Natuurpunt is op korte tijd uitgegroeid van een vereniging met 18.000 gezinnen als lid naar een mastodont met 88.000 leden. Daardoor heeft ze een zwaar maatschappelijk soortelijk gewicht gekregen.

Maar ze gaat niet altijd even alert om met de nieuwe mogelijkheden. Natuurpunt ondervindt steeds meer druk om in commerciële verhalen te stappen, onder meer uit vrees dat de subsidiestroom de volgende jaren gaat afkalven. De druk groeit om andere financieringsbronnen aan te boren.

Daarbij gaat de vereniging niet altijd even secuur te werk. Onder impuls van directeur Willy Ibens en zijn medewerker Luk Daniëls stapte Natuurpunt in het verhaal van de Antwerpse Eilean Nature Shop: een winkel die zich wil enten op natuur- en milieubeleving om een groot publiek aan te boren. De droom van de oprichters is er een wereldketen van te maken.

De drijvende kracht achter het verhaal, Johan Van Wambeke, heeft een voorgeschiedenis in onder meer de outdoorketen AS Adventure. Zijn vennoot en belangrijkste financier, Tom Goossens, heeft een voorgeschiedenis van slecht draaiende vennootschappen. De twee slaagden er niet in om financiering voor hun project los te weken.

Finaal moeten ze het doen met een gewone hypotheeklening, maar ondertussen beginnen ze steeds zwaarder op Natuurpunt, dat als partner in het verhaal is gestapt, te leunen. Ondertussen dreigt de Eilean Nature Shop vanuit Engeland vervolgd te worden, want de Britse bedenkers van het concept worden niet meer betaald voor hun diensten.

Ze hebben daar ook grote bedenkingen bij de vraag hoe duurzaam de onderneming in feite wel is, en of er wel gewerkt werd volgens het principe van de eerlijke handel. Want er zijn aanwijzingen dat er op grote schaal stocks in lageloonlanden werden ingekocht, die met een grote marge - en vermomd als duurzaam - in de winkel worden aangeboden. Volgens Van Wambeke gaat het om kinderziekten die te maken hebben met een continue debat over wat nu precies duurzaam en eerlijke handel is.

Het ziet er naar uit dat Natuurpunt zich met de commotie rond het initiatief in de voet geschoten heeft, want zowel de architect van de succesvolle ledenwervingscampagne Jan Loos als zijn assistent Aagje De Doncker zijn op staande voet ontslagen. Officieel omdat er moeilijk mee te werken is, officieus omdat vooral Loos zich had verzet tegen de plannen om met Eilean Nature Shop in zee te gaan. Loos was ook de drijvende kracht achter het winstgevend maken van de winkel van Natuurpunt zelf. (DDR)

Lees meer over:

Onze partners