Hoe kon het zo fout lopen bij de giframp in Wetteren?

© Belga
Eddy Eerdekens
Eddy Eerdekens Hoofdredacteur TV Limburg

De Oost-Vlaamse gouverneur Jan Briers wordt in de kamer ondervraagd over de giframp met een goederentrein in Wetteren. De voorbije dagen was er nogal wat kritiek op de chaos na de ramp. Ook krantencommentatoren stellen zich vragen.

De Morgen: ‘Uitspraken Briers werden ingehaald door de werkelijkheid’

‘Tot vijf keer toe liet Briers zich betrappen op uitspraken die nadien door de werkelijkheid werden ingehaald,’ schrijft Yves Desmet in De Morgen. ‘Crisiscommunicatie vereist empathie, eerlijkheid, het niet verbloemen van de waarheid, het onmiddellijk erkennen van mogelijke fouten of oorzaken, transparantie en de bereidheid tot onafhankelijk onderzoek.’

Desmet geeft toe dat rampenbestrijding geen simpele oefening is. ‘Zeggen dat dit een voorbeeld was van hoe het moet, nee, ook dat weer niet.’

Het Laatste Nieuws: ‘Hoe kon het zo fout lopen?’

‘Er is veel misgelopen in Wetteren. Er is een man gestorven die niet had hoeven sterven. Hoe kon het zo fout lopen?’ vraagt Luc Van Der Kelen zich af in Het Laatste Nieuws. Volgens Van Der Kelen is het ‘een onvergeeflijke fout’ dat het slachtoffer en zijn schoonzoon zich vrij konden bewegen in de gevarenzone.

‘Er is te weinig vooruitziendheid, te weinig planning, te weinig zorg, te weinig communicatie, te weinig leiding.’

Het Nieuwsblad: ‘Lessen trekken voor de toekomst’

‘Afgelopen weekend in Wetteren is gebleken dat de rampenplannen tekortschieten,’ schrijft Fabian Lefevere in Het Nieuwsblad. ‘Het giftige koelwater belandde in het rioolsysteem, en kennelijk kwam niemand op het idee om dat meteen te controleren. Oost-Vlaams provinciegouverneur Jan Briers stapt daar nogal licht over. Niemand wist dat dit zou gebeuren, zei hij, en in het heetst van de strijd was het ook geen prioriteit. Kan zijn, maar het netto resultaat is wel dat er een dode en vele gewonden vielen.

Niet dat we Briers of de diensten met de vinger willen wijzen, maar er moeten wel lessen getrokken worden om toekomstige ongelukken te vermijden.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content