Hoe de ideale leerkracht worden?

15/06/16 om 10:09 - Bijgewerkt om 13:34

'Als elke leerkracht gewoon zijn les komt geven, draait een school voor geen meter.' Vraag Mireille Van Craenenbroeck en Lotte Selders, beiden prijswinnende leerkrachten, naar de eigenschappen van een ideale leraar, en er volgt een hele waslijst. Maar zonder bevlogenheid hoef je er niet aan te beginnen, daarover zijn ze het roerend eens. Een klasgesprek over roepingen, samenwerking en de onzin van een vak burgerschapsideeën.

'Van Craenenbroeckske, legt gij het maar eens uit aan het bord.' Het was de leraar scheikunde aan het Sint-Ursulalyceum in Lier die haar op haar zestiende de liefde voor het onderwijs inlepelde, herinnert Mireille Van Craenenbroeck zich. Dezelfde school waar ze later tien jaar chemie en wiskunde zou geven, alvorens er directrice te worden. Vorig jaar riep het onderwijsblad
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners