Historisch voedsel populair in crisistijd

20/12/11 om 14:59 - Bijgewerkt om 14:59

(Belga) Mensen grijpen terug naar eten uit het verleden in tijden van crisis. Dat blijkt uit historisch onderzoek van Anneke Geyzen, zo meldt de Vrije Universiteit Brussel dinsdag in een persbericht. De historica analyseerde voor het onderzoek culinaire artikels en receptenrubrieken uit drie vrouwenmagazines uit de periode 1945-2000.

Historisch voedsel populair in crisistijd

"In de periode 1945-2000 was het crisiselement de rode draad bij het oprakelen en vormgeven van zogenaamde 'tradities' en 'grootmoeders keuken'", klinkt het. De moeilijke naoorlogse jaren, economische crises en verscheidene politieke impasses hadden veel invloed op artikels en recepten in de vrouwenmagazines. Tijdens economische crises voerde de overheid een landbouwpolitiek om de eigen productie te promoten en import tegen te gaan, aldus de onderzoekster. Tijdens de economische crisis van de jaren 1970 werd er in vrouwenmagazines dan ook campagne gevoerd voor "vertrouwde smaken" en recepten "van bij ons". Het aantal verwijzingen naar buitenlandse recepten nam in die periode bovendien aanzienlijk af. Vanuit de sociologie en marketingstudies wordt algemeen aangenomen dat de recente aandacht voor "smaken uit het verleden", "traditionele" gerechten en recepten "op grootmoeders wijze" grotendeels wordt veroorzaakt door de globalisering en industrialisering van de voedselketen. "Ook andere factoren die een verlangen naar 'vertrouwde' smaken aanwakkeren, zoals economische en politieke crises, brengen onzekerheden met zich mee en op culinair vlak wordt dat vertaald in termen als 'op ambachtelijke wijze' of 'op grootmoeders wijze'", luidt het. Geyzen analyseerde artikels en recepten uit "De Boerin/Bij de Haard/Eigen Aard", "Stem der Vrouw" en "Het Rijk der Vrouw". (KAV)

Onze partners