Hilde Crevits: "We blijven investeren in onderwijs"

02/11/15 om 11:46 - Bijgewerkt om 13:55

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits nuanceert de kritiek van de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) over de besparingen die de regering doorvoert op onderwijs. "De beleidskredieten Onderwijs stijgen in 2016 met 121 miljoen euro. Dat is een stijging van 1,1 procent."

Hilde Crevits: "We blijven investeren in onderwijs"

© Belga

In het advies, dat Belga kon inkijken, toont de Vlor zich vooral kritisch over de besparingen op de werkingsmiddelen in het basis- en secundair onderwijs en voor de besparingen in het hoger onderwijs. "We zijn bezorgd dat de hogeronderwijsinstellingen hun onderwijsopdracht niet langer kwaliteitsvol kunnen organiseren", staat er onder meer. Volgens de Vlor treffen de besparingen in onderwijs niet alleen de onderwijsinstellingen, maar worden ook scholieren, studenten en cursisten "geconfronteerd met een overheid die minder investeert in onderwijs".

De raad verwijst naar het feit dat de lineaire besparing op de werkingsmiddelen van dit jaar ook volgend jaar wordt doorgetrokken. In 2015 werden de werkingsmiddelen in het basisonderwijs met 2,3 procent verminderd en met 4,5 procent in het secundair onderwijs. Door die middelen in 2016 niet opnieuw op het niveau van 2014 te brengen, krijgen de besparingen volgens de Vlor een recurrent karakter.

Extra middelen

Maar volgens Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) blijft de Vlaamse regering "volop investeren in onderwijs". Zo stijgen de beleidskredieten Onderwijs in 2016 met 121 miljoen euro. Dat is een stijging met 1,1 procent. "We investeren ook voor het tweede jaar op rij 50 miljoen euro extra in scholenbouw. Er worden ook extra middelen vrijgemaakt voor de goede begeleiding van vluchtelingen in het Onderwijs. Daarvoor wordt 42 miljoen euro voorzien, waarvan er reeds 20 miljoen is ingeschreven op de kredieten van Onderwijs (de rest op een provisie)", klinkt het.

Dat de besparingen op de werkingsmiddelen in het basis- en secundair onderwijs in 2016 worden doorgetrokken klopt, zo erkent de CD&V-minister. "Toch stijgt het budget op de werkingsmiddelen in het basisonderwijs met 4 miljoen euro (door de open end-financiering waardoor de middelen mee stijgen met de stijging van het aantal kinderen, red.). Het budget voor lonen in het basisonderwijs stijgt met 45 miljoen euro in 2016. In het secundair onderwijs blijven de werkingskredieten op peil".

Hoger onderwijs

Het zijn vooral de besparingen in het hoger onderwijs die voor de Vlor een stap te ver lijken te gaan. Er is niet alleen de 'verdere uitholling' van de werkingsmiddelen, maar ook de aankondiging van nieuwe besparingsmaatregelen. Volgens de Vlor gaat het daarbij om 20,4 miljoen euro voor de universiteiten, 9 miljoen euro voor de hogescholen en 1 miljoen euro voor de hogeronderwijsinstellingen in Brussel.

Volgens de Vlor verbreekt de overheid daarmee eerder gemaakte beloftes. Bovendien zullen de besparingen de 'door de overheid verplichte integratiebeweging voor de universiteiten aanzienlijk bemoeilijken', klinkt het.

Volgens minister Crevits zijn er helemaal geen nieuwe besparingen in het hoger onderwijs en groeit het budget zelfs met 9 miljoen euro ten opzichte van 2015. "De instellingen houden in totaal dus nog steeds 9 miljoen euro meer over dan in 2015, plus de verhoging van de studiegelden, goed voor 45 miljoen euro. De instellingen kunnen deze volledig vrij aanwenden om hun onderwijsopdracht blijvend kwaliteitsvol te organiseren", besluit de CD&V-minister.

Personeel

De Vlor vreest ook personeelsproblemen. 'Door het niet toepassen van het kliksysteem in de financiering van de hogeronderwijsinstellingen zal het personeelsaantal de evolutie van het leerlingenaantal niet langer kunnen volgen, en dat terwijl deze verhouding de voorbije jaren al onder druk kwam te staan door de opeenvolgende besparingen. De Vlor is bezorgd dat de hogeronderwijsinstellingen hun onderwijsopdracht niet langer kwaliteitsvol zullen kunnen organiseren', klinkt het scherp.

(Belga)

Lees meer over:

Onze partners