Hilde Claes vreest voor Limburgse verdeeldheid

© Belga

In een interview met Knack drukt de Hasseltse burgemeester Hilde Claes de hoop uit dat de Limburgse steden en gemeenten samen optrekken om de sluiting van Ford Genk op te vangen.

In oktober vorig jaar viel de beslissing om Ford Genk te sluiten. Het einde van Ford treft Genk het hardst (de stad ziet haar inkomsten met 10 miljoen euro per jaar dalen), maar ook de rest van Limburg deelt in de klappen. Om de economische terugslag op te vangen, is er intussen een Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat (SALK), dat op korte termijn moet zorgen voor 10.000 nieuwe arbeidsplaatsen.

Behalve een directe inbreng van ongeveer 80 miljoen euro, trekt de Vlaamse regering daartoe ook het kapitaal van de Limburgse investeringsmaatschappij LRM op met 100 miljoen euro. Voorts komt er geld op tafel van Genk (20 miljoen), de provincie Limburg (50 miljoen) en Europa (66 miljoen). Alle Limburgse steden en gemeenten kunnen projectvoorstellen indienen. In mei wordt daarover beslist.

Terug naar de tijd van de mijnsluitingen
‘Het SALK is een uitgelezen kans voor de Limburgse steden en gemeenten om toekomstgerichte keuzes te maken’, zegt de Hasseltse burgemeester Hilde Claes (SP.A). Tegelijk is ze bezorgd. ‘Een traditionele sterkte van Limburg is dat onze politici en alle sociale en economische organisaties voor belangrijke dossiers gezamenlijk optrekken richting Brussel. Maar voor het SALK dreigen steden, gemeenten en andere instanties in verdeelde slagorde op te treden. Dat moeten we absoluut vermijden. De rest van Vlaanderen kijkt nu al vaak met argwaan naar steunvragen van Limburg. Ik kan die reactie voor een deel begrijpen, maar de sluiting van Ford katapulteert ons terug naar de tijd van de mijnsluitingen. Zonder extra middelen kunnen we dat niet rechtzetten. Daarom moeten we ons vanuit Limburg opnieuw samen sterk maken bij de federale en de Vlaamse overheid.’

Hasselt zelf schuift vier speerpunten naar voren. Er komen nieuwe bedrijvenzones in de stad, onder meer voor de komst van Ikea die 400 arbeidsplaatsen kan opleveren. Het fusieziekenhuis Jessa krijgt als vlaggenschip van de zorgverlening een nieuwbouw op de Salvatorcampus. Cruciaal voor Claes is voorts de uitvoering van het Spartacusplan, met drie sneltramlijnen vanuit Hasselt en knooppunten tussen trein, bus en sneltram in heel Limburg. Ten slotte wil Hasselt zijn roeping als universiteitsstad waarmaken. De Universiteit Hasselt heeft haar hoofdzetel naar de oude gevangenis in de stad verhuisd. In het aansluitende gebied komt er een volwaardige onderwijscampus. (PM)
Het integrale interview met Hilde Claes kunt u lezen in Knacks Stedenspecial die deze week in de regio Hasselt verspreid wordt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content