Marc Descheemaecker
Marc Descheemaecker
Afgevaardigd bestuurder van de NMBS van 2005 tot 2013.
Opinie

25/08/16 om 16:59 - Bijgewerkt om 16:59

'Het lijkt erop dat Jo Cornu nog niet alle finesses van het spoorsysteem begrijpt'

Marc Descheemaecker, de vorige ceo van de NMBS, reageert op een aantal uitspraken van Jo Cornu in Knack deze week. 'Welke maatregelen zijn er sinds het aantreden van Cornu genomen om de stiptheid structureel te verbeteren', vraagt Descheemaecker.

'Het lijkt erop dat Jo Cornu nog niet alle finesses van het spoorsysteem begrijpt'

© belga

Ik hou eraan te reageren op enkele elementen in het interview met Jo Cornu in Knack deze week. Geamuseerd stel ik vast dat Jo Cornu mij in mijn boek "Dwarsligger" een selectief geheugen toedicht. Om dit even te toetsen herlas ik stukjes ervan, zocht ik wat informatie samen en legde ik ze naast enkele van zijn beweringen.

Cornu stelt in het artikel dat hij in mei al zijn ontslagbrief schreef, in de Wetstraat hoorde ik ik echter in februari al dat hij weg wou. Dat is een goeie twee jaar na zijn aantreden. Dat is natuurlijk wel een heel korte periode om een tanker als de NMBS bij te sturen. Verdienen de NMBS en de cheminots geen beter en groter engagement?

Delen

'Het lijkt erop dat Jo Cornu nog niet alle finesses van het spoorsysteem begrijpt'

Gewoon beweren dat er zwaar is geïnvesteerd in nieuwe sporen, zonder dat er ook maar één enkele trein bijkwam, zoals Cornu doet, is natuurlijk niet correct. Globaal steeg over een kleine 10 jaar het aantal gereden treinkilometers met 10% , zoals bijvoorbeeld de aantallen HST naar Amsterdam over nieuwe lijnen.

Door bovendien te stellen dat je naast een spoor moet gaan staan, om vast te stellen dat er maar elke 10 minuten een trein komt, bewijst dat hij (nog) niet alle finesses van het spoorsysteem begrijpt: het zijn de complexe spoortoegangen van grote stedelijke stations waar de echt hoge frequenties kunnen vastgesteld worden. Voor de duidelijkheid: daar komen er per tien minuten veel meer treinen voorbij.

Ingenieurs met koffiepauze

De frequentie van het aantal treinen op het spoor hangt daarnaast ook samen met de veiligheid. Cornu's eerdere uitspraak dat "een ingenieur van Google ontwikkelt een veiligheidssysteem voor de spoorwegen tijdens zijn koffiepauze getuigt van een gelijkaardige lichtzinnige ingesteldheid, maar doet het altijd goed als oneliner in de pers.

Dat Cornu verder het succes van Johnny Thys bij B-post grotendeels reduceert tot het prijsstijgingsverhaal van een monopolist, is mijns inziens afbreuk doen aan een succesvolle lange termijn herstructurering in een krimpende markt en een moeilijke omgeving.

Heel grappig 'selectief' wordt het wel als Cornu vaststelt dat de stiptheid wel eens wordt vergeten in "Dwarsligger". In het boek is een volledig hoofdstuk gewijd aan het fenomeen stiptheid en de structurele problemen bij het spoor. Meer nog, toen ik het boek schreef in december 2013 voorspelde ik op blz. 121 vrij correct de evolutie van de stiptheid tot 2015.

Delen

'Wie aan het hoofd komt van de NMBS, oogst vaak wat zijn voorganger zaaide.'

Ik wist immers dat het transportplan dat ik had laten uitwerken, de nieuwe vloot die ik had besteld, een enorme impact zouden hebben. Ik stel in het boek zelfs vast dat Cornu voor het parlement het transportplan dat werd ingevoerd heeft verdedigd, en wel in de eerst maand na zijn aantreden.

Zelf heb ik vanaf 2014 geen weet van maatregelen die de stiptheid structureel verder verbeterden dan het transportplan, de investeringen en het zogenaamde stiptheidsplan van 2012 dat de NMBS en Infrabel voor het aantreden van Cornu hadden gelanceerd. Karel Vinck, ikzelf, Cornu: wie aan het hoofd van de NMBS komt, oogst vaak wat de voorganger zaaide.

Goed geheugen

Verder verwijst Cornu naar de stijging van het aantal jaarlijkse productiedagen. Persoonlijk ken ik niet alle finesses van de syndicale onderhandelingen van 2016 maar.het komt me echter voor dat de drijvende kracht van dit proces de ceo van HR Rail was, en niemand anders.

Bij de andere veranderingen die Cornu realiseerde, situeert hij ondermeer de privatisering van NMBS Logistics. De filialisering was echter al gebeurd in 2011, de zakenbank voor de verkoop (Rotchild ) had zijn opdracht al gekregen lang voor Cornu aan boord was gekomen.

Cornu ontkent ten slotte ook dat hij me lachend vertelde dat hij wel al tien boeken over NMBS kon schrijven. Ik herinner me nochtans exact de plaats en het moment waar Cornu me dat zei: op de afscheidsreceptie van de CFO van NMBS in 2014.

Ik mocht er de laudatio brengen, misschien net omdàt ik een goed geheugen heb, maar dus zeker geen selectief geheugen.

Onze partners