Live HERLEES Spoorstaking: vakbonden trekken naar achterban met voorstellen - staking duurt heel weekend voort

25/05/16 om 20:27 - Bijgewerkt op 27/05/16 om 22:56

Het overleg tussen de spoordirecties en de vakbonden is vrijdag afgelopen. Er liggen voorstellen op tafel, die de bonden nu zo snel mogelijk gaan voorleggen aan hun achterban. Herlees de gebeurtenissen van de dag.

HERLEES Spoorstaking: vakbonden trekken naar achterban met voorstellen - staking duurt heel weekend voort

© Belga

  • Rudi Rotthier

    Gevolgen voor 20 km van Brussel? 'We hadden geen tijd meer voor bussen'

    De spoorstaking dreigt ook gevolgen te hebben voor de deelnemersopkomst voor de 20 km door Brussel, omdat sommige deelnemers er zondag niet zouden geraken met de trein. Bij de spoorwegen zegt men er "alles aan te zullen doen" om de reizigers in de mate van het mogelijke een dienstverlening aan te bieden.

    Door de laattijdige aankondiging van de verlenging van de actie zitten de organisatoren van de loopwedstrijd met een probleem. "We hadden beroep kunnen doen op busbedrijven. Maar we vernamen dit vrijdagavond, we hadden geen tijd meer", zegt Carine Verstraeten van Brussel Promotie. Voor de 37e editie van de 20 km hebben zich 39.600 deelnemers ingeschreven.

    (Belga)

  • NMBS waarschuwt voor verstoord verkeer tijdens weekend

    De NMBS waarschuwt haar reizigers om ook tijdens het weekend rekening te houden met verstoord verkeer als gevolg van de aanhoudende stakingsactie. "Het is onmogelijk om de exacte impact en de plaats van de stakingsacties te voorspellen. Die kan opnieuw regionaal verschillen, maar omdat sommige treinen het hele land doorkruisen kan de hinder overal voelbaar zijn", luidt het in een mededeling.

    "De NMBS zal alles in het werk stellen om het treinverkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen en de eventuele hinder zo veel mogelijk te beperken", klinkt het. Reizigers wordt aangeraden om alle informatiekanalen van de NMBS in te gaten te houden. Dat kan via de website www.detrein.be, de Twitter- en Facebookaccounts en de aankondigingen in de stations.

  • Koningsdag schrappen

    Concreet zou het spoorpersoneel akkoord moeten gaan om 15 november (Koningsdag) te schrappen als extra wettelijke feestdag, en zouden ziektedagen niet langer meetellen voor de berekening van de kredietdagen, aldus Michel Abdissi van de Franstalige socialistische spoorbond na afloop van een vergadering tussen spoordirectie en bonden. De vakbondsman keert niet echt tevreden terug. "Ik had verwacht dat de directie de nota van de kredietdagen zou intrekken, zodat we opnieuw vanaf nul zouden kunnen onderhandelen over productieverhogende maatregelen", zei Abdissi.

    Maandag rond 14.30 uur maken de bonden het resultaat van hun terugkoppeling aan de achterban over aan de spoordirectie.

  • Zeker tot en met dinsdag verstoord verkeer

    "De staking gaat voort", zo zegt Michel Abdissi van de Franstalige socialistische spoorbond vrijdagavond stellig. Dat zou betekenen dat er zeker tot en met dinsdag treinverstoringen zouden zijn. Dinsdag is er immers een actiedag bij de openbare diensten.

  • Bonden consulteren achterban over nieuwe voorstellen

    Het overleg tussen de spoordirecties en de vakbonden is afgelopen. Er liggen voorstellen op tafel, die de bonden nu zo snel mogelijk gaan voorleggen aan hun achterban. Dat werd vernomen bij HR Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel, en bij vakbond ACV-Transcom.

    Concreet zouden de bonden "begin volgende week" hun achterban consulteren. ACV'er Luc Piens spreekt niet in termen van het verdedigen van de voorstellen. "We zullen beginnen met ze voor te leggen", zegt hij. Bij HR Rail zegt woordvoerster Kim Buggenhout dat het gesprek constructief verliep, maar dat "bij gebrek aan een mandaat bij de vakbonden het overleg zal worden voortgezet na raadpleging van hun instanties". De spoordirecties zijn alvast ook in het weekend beschikbaar, aldus de woordvoerster. Het is evenmin duidelijk of de vakbondseis dat de maatregel rond de kredietdagen zou worden ingetrokken, ingewilligd is. "Het is een mix van voorstellen", dixit Piens.

  • Erg zware avondspits op Vlaamse snelwegen, maar geen record

    De avondspits verloopt erg moeizaam. Als gevolg van de grote drukte staat er rond half vijf 's avonds zowat 170 kilometer file op de autosnelwegen in Vlaanderen, zo meldt het Vlaams Verkeerscentrum.

    "De grote hinder is vooral opvallend omdat er nauwelijks ongevallen zijn geweest. De problemen zijn dus vooral te verklaren doordat er veel volk op de baan is. Dat is vermoedelijk het effect van de spoorstaking", zegt Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum. Toch ziet het er volgens Bruyninckx niet naar uit dat er vrijdag records worden gebroken.

    Tot nu vonden de grootste avondspitsen van 2016 plaats op woensdag 4 mei (vlak voor het hemelvaartweekend) en vrijdag 13 mei (vlak voor het pinksterweekend). Toen stond er in Vlaanderen telkens ongeveer 250 kilometer file. De verkeersproblemen van deze vrijdag concentreren zich vooral rond de steden Antwerpen en Brussel. Op de Antwerpse ring is het zeer druk, en ook op de toekomende snelwegen verloopt het verkeer traag. Zo is het op de E17 aanschuiven van Haasdonk tot de Kennedytunnel, waardoor de reistijd er met een halfuur wordt verlengd. Op de E34 staat dan weer een file van Melsele tot Antwerpen, eveneens met dertig minuten vertraging tot gevolg. Ook in Brussel doet de hinder zich voornamelijk op de ring voor, en dan vooral in het oostelijke en westelijke deel van de R0.

  • Avondspits komt op gang

    De spoorstaking vooral voelbaar in het zuiden van het land. In Vlaanderen reed omstreeks 15.00 uur ongeveer 58 procent van de treinen. Daarmee is de situatie op de belangrijkste assen iets verslechterd tegenover die om 11.00 uur, toen nog ongeveer 65 procent reed. In Wallonië is er nog steeds zo goed als geen treinverkeer.

    Het is moeilijk in te schatten hoe de situatie vrijdagavond verder zal evolueren, aldus woordvoerder Thomas Baeken van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Waarschijnlijk zal de situatie in Vlaanderen grotendeels hetzelfde zijn als die van donderdag en zal de avondspits iets moeizamer verlopen. Het aantal treinen kan dan nog iets lager liggen dan 58 procent, maar dat percentage kan later op de avond weer wat verhogen. De hinder in Vlaanderen is vooral een gevolg van de staking in Wallonië, maar ook in Vlaanderen wordt er her en der gestaakt door het treinpersoneel. Dat gebeurt onder meer in Antwerpen, waardoor het treinverkeer daar vrijdag zware hinder ondervond. Of de actievoerders het werk vrijdagavond zullen hervatten, is nog niet duidelijk.

  • Kevin Van der Auwera

    Vlaams Verkeerscentrum: 'Ochtendspits verliep relatief vlot'

    De ochtendspits op de Vlaamse snelwegen is ondanks de spoorstaking vrijdag relatief vlot verlopen, zegt woordvoerder Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. Het was wel een merkbaar drukkere ochtendspits dan op een andere vrijdag, maar de drukte viel heel goed mee in vergelijking met de ochtendspits op andere werkdagen.

    De hoogste totale filelengte op de Vlaamse snelwegen bedroeg ongeveer 100 kilometer, kort na 8 uur, aldus Bruyninckx. 'Er waren geen noemenswaardige problemen', aldus de woordvoerder. Het was vooral druk op de snelwegen naar Brussel. 'Als dit een andere werkdag in de week was geweest, hadden we een ander scenario gezien.'

  • Kevin Van der Auwera

    'Separatisten en confederalisten danken de Waalse vakbonden'

    De acties van de Waalse socialistische vakbond FGTB zijn koren op de molen van de N-VA. Dat schrijft Alain Mouton van Trends.

    Bart De Wever en Peter De Roover (N-VA)

    Bart De Wever en Peter De Roover (N-VA) © BELGA

  • Naomi Skoutariotis

    65 procent treinen op belangrijkste assen in Vlaanderen rijdt

    In Vlaanderen rijdt op de belangrijkste assen 65 procent van de treinen, aldus Thomas Baeken van Infrabel.

  • Naomi Skoutariotis

    Relatief kalme ochtendspits op Vlaamse snelwegen

    Ondanks de spoorstaking verloopt de ochtendspits op de Vlaamse snelwegen relatief kalm. Op bepaalde punten is het wel drukker dan gebruikelijk.

    Het is drukker dan gebruikelijk op de snelwegen uit het Franstalig landsgedeelte richting Brussel: op de E429 staat zo file van Hondzocht tot Lembeek, op de E411 van Overijse tot Leonard. Daarnaast is het ook drukker op het zuidelijke deel van de binnen- en buitenring rond Brussel.

    Op de E40 moeten bestuurders ook rekening houden met een verliestijd van 30 minuten van Aalst tot Groot-Bijgaarden. Op de Antwerpse ring zijn er geen uitzonderlijke omstandigheden. Wel staat er de gebruikelijke file voor de Kennedytunnel op het einde van de E17.

  • Naomi Skoutariotis

    Treinverkeer Vlaanderen steeds meer verstoord

    Omstreeks 07.00 uur rijdt 80 procent van de treinen tussen Oostende en Brussel. Tussen Antwerpen en Gent is dat 90 procent, tussen Gent en Kortrijk 80 procent, tussen Hasselt en Antwerpen 80 procent, tussen Jette en Dendermonde 80 procent, tussen Brussel en Antwerpen 75 procent, tussen Leuven en Brussel 60 procent.

  • Naomi Skoutariotis

    Treinverkeer in Vlaanderen (nog) niet erg verstoord

    In het zuiden van het land is vrijdag bij dageraad geen enkele trein uitgereden door de staking bij de spoorwegen. In Vlaanderen ondervinden voorlopig twee lijnen hinder, aldus Thierry Ney, woordvoerder van de NMBS.

    Ongeveer één trein op de twee rijdt op de lijn Brussel-Antwerpen (27) en Lier-Aarschot, aldus de woordvoerder. Hij benadrukte dat de situatie in de loop van de dag zeker zal evolueren. "Er zouden grotere gevolgen kunnen zijn op het treinverkeer in Vlaanderen", waarschuwde Ney. In Wallonië reed geen enkele trein vrijdagochtend uit.

  • Rudi Rotthier

    Bellot: 'Vakbonden hebben zelf aangetoond dat minimale dienstverlening kan'

    Minister van Mobiliteit François Bellot zegt in De Standaard en Le Soir dat de vakbonden dinsdag zelf bewezen hebben dat minimale dienstverlening mogelijk is.

    Lees er hier over.

    Minister van Mobiliteit François Bellot (MR)

    Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) © BELGA

  • Rudi Rotthier

    'Helft van de treinen in Vlaanderen reed tijdens avondspits'

    Tijdens de avondspits en daarna reed in Vlaanderen op de belangrijke lijnen ongeveer de helft van de treinen. Dat maakt Infrabel bekend.

    Rond 18, 19 en 21 uur schommelde het percentage treinen dat in Vlaanderen reed rond de 50 procent, zegt Thomas Baeken van de spoorwegnetbeheerder. Donderdagochtend was dat nog een 75 procent, maar dat percentage daalde in de loop van de dag.

    Door de spoorstaking reden in Wallonië donderdag zo goed als geen treinen. Hoe de toestand op het spoor vrijdag zal zijn, is moeilijk te voorspellen. "Dat zal afhangen van hoe vlot de NMBS haar rollend materiaal op eindbestemming krijgt", aldus Baeken. De NMBS waarschuwde de reizigers eerder om opnieuw rekening te houden met verstoord verkeer. Maar: "Het is onmogelijk om de exacte impact en de plaats van stakingsacties te voorspellen".

    (Belga)

  • Jan Herregods

    Video: Wilde staking gaat tweede dag in

    De wilde staking van de Franstalige socialistische en christelijke spoorbonden gaat ook morgen voort. Overleg tussen de vakbonden en directie draaide op niets uit. Voor vele treinreizigers was het vandaag al een frustrerende dag en ook morgen belooft chaotisch te worden.

  • Jan Herregods

    Video: Verkeer in Brussel in de soep

    Het verkeer in het Brusselse centrum zit momenteel volledig vast. Bestuurders kunnen geen kant meer. Elders doken er berichten op dat de politie het centrum had afgesloten, maar dat bleek niet te kloppen. "Maar dat er chaos is, ga ik niet ontkennen", zei Inge Paemen de woordvoerder van Brussel Mobiliteit.

  • Jan Herregods

    Bart De Wever: 'Politieke stakingen zijn lichtzinnig en gevaarlijk'

    "Dat men in Franstalig België zeer stakingsbereid is, doet me vermoeden dat het om politieke stakingen gaat die gericht zijn tegen de regering." Dat zegt N-VA-voorzitter Bart De Wever. "Dat is heel lichtzinnig en heel gevaarlijk. Ik kan alleen maar hopen dat men daarmee stopt".

    De regering moet in korte tijd een reeks hervormingen op de sporen zetten. "Ik begrijp dat mensen zich willen laten horen", aldus De Wever in de marge van de voorstelling van de grootste diamant in het Antwerpse MAS. Maar dat men "voor het minste en geringste naar het stakingswapen grijpt om hervormingen tegen te houden die toch moeten gebeuren is onbegrijpelijk", luidde het.

    Voor De Wever is er geen alternatief. "Het is aan deze regering om ons uit de problemen te fietsen, we moeten erdoor". De stakingen maken naar zijn zeggen pijnlijk duidelijk wat een van de pijnpunten in België is, "een socialistisch gedomineerd Wallonië dat alle hervormingen tegenhoudt en dat denkt dat we de schulden eeuwig kunnen blijven opstapelen".

    .

    . © BELGA

  • Jan Herregods

    Centrum niet afgesloten, wel chaos op de weg

    Brussel Mobiliteit ontkent ten stelligste dat het Brusselse stadscentrum afgesloten zou zijn, zoals sommige media donderdagavond melden. Wel is de verkeerssituatie in Brussel chaotisch, aldus woordvoerster Inge Paemen van Brussel Mobiliteit.

    De verkeerssituatie in Brussel is chaotisch door een "samenloop van omstandigheden", aldus Paemen. Zo zijn meer mensen met de auto naar Brussel gekomen wegens de spoorstaking. Daarnaast raakte ook een vrachtwagen kabels in de Leopold II-tunnel in de richting van de Basiliek van Koekelberg, waardoor de tunnel een tijdlang werd afgesloten.

    Rond 17 uur ging de tunnel opnieuw open, maar de sluiting heeft wel gevolgen voor het verkeer. Op verschillende Brusselse kruispunten staan agenten om het verkeer te regelen. Het verkeer is chaotisch op de kleine ring, de toegangswegen tot de kleine ring en in de tunnels, aldus Paemen.

Onze partners