Heeft het M-decreet gefaald? Stel uw vraag aan Wim Van den Broeck

21/07/17 om 10:00 - Bijgewerkt op 18/08/17 om 14:04

Hebt u een originele en relevante vraag voor ontwikkelingspsycholoog Wim Van den Broeck (VUB)? Stel ze hier en maak kans op een boekenbon.

Heeft het M-decreet gefaald? Stel uw vraag aan Wim Van den Broeck

© Getty Images/iStockphoto

Mail uw naam, adres en vraag voor Wim Van den Broeck naar mijnvraag@knack.be. De geselecteerde vragen verschijnen in Knack (met vermelding van uw naam en gemeente). De vraag van de week wordt beloond met een bon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Het nieuwe schooljaar staat voor de deur, en dat is voor de ene leerling al wat spannender dan voor de andere. Vooral kinderen en jongeren met een beperking (en hun ouders) wachten bang af. Want het M-decreet blijft voor veel onzekerheid zorgen. Dit decreet streeft een zeer nobel doel na: alle Vlaamse scholen moeten inclusief zijn, en dus toegankelijk voor iedereen. Maar in de praktijk blijkt dat niet evident.

Vooral het gebrek aan voldoende begeleiding is een groot pijnpunt. Begin juli haalden enkele blinde leerlingen nog hun gelijk bij de rechter: de zes uur GON-begeleiding (geïntegreerd onderwijs) die zij krijgen per week, is veel te weinig. Minister Hilde Crevits maakte al bekend dat er vanaf dit schooljaar extra middelen vrijgemaakt worden voor het M-decreet (15,2 miljoen euro per jaar) en dat er 300 nieuwe begeleiders komen. Maar is dit wel voldoende?

Deze zomer verschenen enkele emotionele oproepen van ouders, zoals deze moeder in De Standaard, die zich richtte tot minister Crevits. 'U vindt dus dat mijn 11-jarige de kans moet krijgen om steeds weer de laatste van de klas te zijn. Om uitgelachen te worden door leeftijdsgenootjes omdat hij niet mee kan, omdat hij een taalachterstand heeft en weer maar eens berispt wordt omdat hij buiten twee vogeltjes ziet fladderen terwijl hij eigenlijk een oefening wiskunde moet maken.' Zouden sommige kinderen beter functioneren en gelukkiger zijn in het buitengewoon onderwijs? Of moet alles inclusief?

In juni verscheen in De Morgen alvast het nieuws dat vorig schooljaar 1.270 leerlingen die eerst kozen voor een gewone school, toch terugkeerden naar het buitengewoon onderwijs. Viel deze grote 'terugkeerbeweging' te voorspellen? En bewijst dit meteen dat het M-decreet gefaald heeft? Of kunnen enkele aanpassingen toch nog soelaas bieden?

Wim Van den Broeck is professor Ontwikkelingspsychologie aan de Vrije Universiteit Brussel en is gespecialiseerd in leerstoornissen en dyslexie. Hij ontpopte zich de voorbij jaren tot dé specialist betreffende het M-decreet.

Onze partners