Handsfreekit verviervoudigt kans op ongeval, Weyts wil geen verbod

Het gebruik van een kit om handenvrij te bellen verviervoudigt het risico op een ongeval, vergeleken met bestuurders die niet telefoneren tijdens het rijden. © iStock

Het gebruik van een kit om handenvrij te bellen verviervoudigt het risico op een ongeval, vergeleken met bestuurders die niet telefoneren tijdens het rijden.

Dat blijkt uit een studie van het BIVV waarover la Dernière Heure bericht.

Volgens het onderzoek, dat gebeurde met behulp van zogenaamde ‘slimme brillen’, heeft een bestuurder die een handsfreekit gebruikt 44 procent minder aandacht voor verkeersborden, en 28 procent minder voor andere bestuurders.

De automobilisten die deelnamen aan het onderzoek keken ook minder regelmatig in hun linkse zijspiegel, en hadden meer de neiging om op de middelste rijstrook te rijden. “De resultaten zijn duidelijk: er is een effect op de aandacht, dat werd statistisch bewezen”, aldus Benoit Godard, woordvoerder van de BIVV.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) voelt er weinig voor om handenvrij te bellen achter het stuur te verbieden. ‘Bellen, sms’en, mailen met de gsm in de hand, dat is nog altijd het meest gevaarlijke’, aldus Weyts in De Ochtend op Radio 1. ‘Eigenlijk ben ik niet verrast, dit bleek al uit vorig onderzoek’, reageert minister Weyts.

Hij vindt dat handenvrij bellen afgeraden moet worden, maar is terughoudend voor een verbod. ‘Bellen, sms’en, mailen met de gsm in de hand, dat is nog altijd het meest gevaarlijke. In discussie treden met je medepassagiers leidt ook af, maar waar trek je dan de lijn? Ik trek die liever waar hij nu ligt, maar met meer controle’, aldus Weyts. ‘Het heeft geen zin dat de huidige regelgeving die niet wordt nageleefd strenger wordt gemaakt, in de hoop dat ze dan wel wordt nageleefd.’ (BELGA/JK/JVL)

Partner Content