Groot onderzoek naar ongevallen met vrachtwagens: wat zijn de voornaamste oorzaken?

Archiefbeeld van een ongeval met vrachtwagen © Belga

Dit jaar zijn al minstens tien mensen omgekomen doordat een trucker inreed op de staart van een file. Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) start nu op vraag van de transportsector een diepgaand onderzoek naar alle zware ongevallen met vrachtwagens.

Dat schrijven de kranten van Mediahuis.

“Omdat er te veel ongevallen gebeuren en omdat niemand precies weet wat de oorzaak is van al die incidenten”, zegt de topman van transportorganisatie Febetra in de kranten. “We hebben er nu het raden naar.” De druppel voor Febetra was een ongeval met een truck waarbij donderdag een deel van de Brusselse Ring zestien uur lang moest worden afgesloten. Bij dat ongeval lieten 2 mensen het leven en werden 2 anderen zwaargewond.

Het BIVV is al begonnen met de voorbereiding van een analyse naar de oorzaken van ongevallen met vrachtwagens. In de eerste fase ­bekijkt het instituut welke ­ongevallen in aanmerking komen. In het voorjaar van 2016 volgt een analyse van de pv’s van die ongelukken.

‘Menselijke fouten’

Buitenlands onderzoek is er al, en dat leert dat vooral menselijke fouten aan de basis liggen van een ongeval. Van oververmoeidheid tot sms’en of de krant lezen op het dashboard: tal van oorzaken spelen mee. Maar ook de opleiding van chauffeurs moet worden bekeken. “In België zit die wel goed”, zegt Philippe Degraef van Febetra in de kranten, “maar de helft van de vrachtwagens op onze wegen komt uit het buitenland. We horen dat nieuwe lidstaten van de Europese Unie veel nonchalanter en soepeler omspringen met de criteria om een rijbewijs te halen. Dat is zorgwekkend, al kunnen we dat niet bewijzen”.

Mogelijk speelt ook de staat van de vrachtwagens. Eerder dit jaar bleek dat één op de acht lukraak gecontroleerde vrachtwagens en bussen op onze wegen technisch zo slecht in orde zijn, dat ze niet verder mogen rijden. (Belga/RR)

Jacques van der Linden, meer dan 40 jaar actief in de transportsector en oprichter van de Facebookpagina Chauffeursnieuws, peilde twee maanden geleden reeds informeel bij 86.000 leden van 18 verschillende Facebookgroepen van beroepschauffeurs in Nederland en België naar wat zij als de oorzaken en mogelijke oplossingen voor de vele zware ongelukken zien. In ons land gaat het volgens hem om Beroepschauffeur.be en Kom op voor de Belgische chauffeur, die samen zo’n 4.700 leden tellen. Op basis van 1.300 reacties die hij kreeg, stelde Van der Linden een top 10 samen. ‘Veel voorgestelde oplossingen zijn snel in te voeren. De chauffeurs geven de problemen vaak zelf toe, het is een kwestie van mentaliteitsverandering,’ zegt hij aan Knack.be.

‘Wat zijn de oorzaken volgens de chauffeur?’

1. Te weinig onderlinge afstand houden

2. Stress en druk opgelegd door de planners/werkgevers

3. Gebruik van telefoon / sociale media / boordcomputer onder het rijden

4. Inhaalverboden

5. Snelheidsbegrenzer / cruisecontrol

6. Te kort schietende infrastructuur

7. Stress door digipas / rijtijdenbesluit

8. Concentratiegebrek

9. Te weinig respect en begrip voor elkaar

10. Opleidingsniveau nieuwkomers op de weg, zoals ‘Oostblok’ chauffeurs

‘Oplossingen volgens de chauffeur’

1. Strenger controleren en zwaarder bestraffen op het houden van minimaal 50 meter afstand

2. Flexibilisering van het te strakke rijtijdenbesluit zal bijdragen tot het verminderen van de tijdsdruk op zowel de planners als de chauffeurs.

3. Campagne tegen gebruik van telefoon en laptop voor sensibilisering.

4. Inhaalverboden opheffen.

5. Snelheid dient Europees op 1 niveau te worden vastgesteld en de begrenzers dienen allemaal op dezelfde snelheid te worden afgesteld.

6. Op- en afritten aanpassen. De vrachtauto’s zijn in de loop der tijden groter/langer geworden, maar de op-en afritten zijn vaak hetzelfde gebleven. Gevolg is dat vrachtauto’s vaak met te lage snelheid de snelweg opkomen, tussen een treintje. Daardoor moeten auto’s weer afremmen en krijg je een ‘harmonica’ gedrag met vaak dramatische gevolgen

7. Stress door de digipas/rijtijdenbesluit besluit kun je oplossen door flexibeler met de rijtijden om te gaan.

8. Concentratie gebrek komt vooral door het inhaalverbod en de snelheidsbegrenzers. Je sukkelt urenlang door op dezelfde snelheid en hebt in feite niets te doen.

9. Gun elkaar de ruimte om in te halen of in te voegen, gebruik de alarmlichten als er een file opduikt.

10. Minder ‘ik’, meer ‘jij’. Chauffeurs helpen elkaar onderweg niet meer. (KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content