Groen wil boete koppelen aan toekomstige wijziging kernuitstapwet

10/07/12 om 15:34 - Bijgewerkt om 15:34

(Belga) Groen wil in de wet op de kernuitstap een clausule laten opnemen waardoor een toekomstige overheid een boete moet betalen indien ze in de toekomst de uitstapkalender aanpast. Dat moet enerzijds de uitstap echt verankeren, maar bovendien investeerders in alternatieve energie de nodige zekerheid bieden.

Het voorstel maakt deel uit van het alternatief dat Kamerlid Kristof Calvo uitwerkte voor het uitrustingsplan van staatssecretaris voor Energie Melchior Wathelet. Dat houdt zoals bekend de sluiting in van Doel 1 en 2 in 2015, maar voorziet in het tien jaar langer openhouden van Tihange 1 tot in 2025. Calvo meent echter dat het plan de consument met extra kosten opzadelt, dat het niet duurzaam of veilig is en dat de kernuitstap niet verankerd is. De wet uit 2003 schrijft voor dat via een kb van de uitstapkalender kan worden afgeweken indien de bevoorrading in het gedrang komt. De meerderheid wil die bepaling schrappen en zo de kernuitstap definitief verankeren. Calvo ziet er echter gewoon een manoeuvre in om Tihange 1 langer open te houden. "Om af te kunnen wijken is immers een advies nodig van de energieregulator Creg en die is geen voorstander van een verlenging van de levensduur van Tihange 1", legt Calvo uit. "Door het artikel te schrappen, heeft men geen advies van de Creg meer nodig". Bovendien is een tienjarige verlenging volgens het groene Kamerlid helemaal niet nodig. "In het worst case scenario is de uiterlijke sluitingsdatum voor Tihange 1 15 maart 2017. Er zitten immers voldoende investeringen in alternatieve energie in de pipeline. Dat blijkt uit verschillende studies". Om te voorkomen dat een volgende meerderheid de uitstapkalender opnieuw wijzigt, wil Groen dat er in de wet een verankeringsclausule wordt opgenomen. Het gaat om een boete voor de overheid, die de Creg moet bepalen, ten aanzien van investeerders in alternatieven. Volgens Calvo is zo'n clausule de enige garantie op rechtszekerheid voor investeerders, al is het de bedoeling dat er nooit boetes moeten worden opgelegd. (DTM)

Onze partners