Groen en SP.A willen Antwerpse luchthaven dicht: 'Dit is een totaal irrationeel verhaal'

07/08/18 om 16:32 - Bijgewerkt op 08/08/18 om 15:16

Bron: Belga

'Het gebruik van de luchthaven voor toeristische vluchten is een luxe voor mensen uit de Antwerpse regio, maar kan moeilijk rationeel verantwoord worden met een op amper veertig kilometer gelegen nationale luchthaven', aldus SP.A.

Groen en SP.A willen Antwerpse luchthaven dicht: 'Dit is een totaal irrationeel verhaal'

© Belga

VLM Airlines kondigde maandag aan dat het alle lijnvluchten - op twee na - vanuit de luchthaven van Antwerpen wil schrappen. VLM biedt in Antwerpen lijnvluchten aan waar vooral zakenmensen gebruik van maken, maar nu wil het bedrijf inzetten op chartervluchten 'in opdracht van een of meerdere klanten'. In de praktijk gaat het meestal om reisorganisaties. Groen staat daar niet voor te springen. 'Op de luchthaven van Antwerpen worden al jaren lijnen opgestart en daarna onmiddellijk weer afgesloten, dat is niet nieuw. De luchthaven heeft geen toekomst, ze is te klein en te dicht bij dichtbevolkt gebied', zegt Ingrid Pira, die het dossier opvolgt in het Vlaams parlement. 'De Vlaamse regering houdt de luchthaven al jaren in stand met subsidies. Dit is een totaal irrationeel verhaal, waar de belastingbetaler voor opdraait', zegt ze. De partij wil de luchthaven daarom 'zo snel mogelijk sluiten', zegt ze. 'Dat is al lang ons standpunt.'

Ook de Antwerpse SP.A wil de luchthaven dicht, tegen 2030 moet het terrein omgevormd worden tot een park met aan de rand plaats voor scholen, woningen en recreatie.

'Het gebruik van de luchthaven voor toeristische vluchten is een luxe voor mensen uit de Antwerpse regio, maar kan moeilijk rationeel verantwoord worden met een op amper veertig kilometer gelegen nationale luchthaven', reageert Antwerps SP.A-voorzitter Tom Meeuws dinsdag.

Meeuws wijst ook op het dreigende oordeel van de Europese Commissie dat boven de luchthaven hangt. Dat heeft betrekking op de publiek-private samenwerking die Vlaanderen in 2013 opzette met de Franse multinational Egis. Egis is uitbater, maar Vlaanderen is nog steeds verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de luchthaven. Europa moet beslissen of het Vlaamse belastinggeld voor investeringen geen onrechtmatige staatssteun is.

Het verlies van een luchthaven in Antwerpen wil de SP.A opvangen met een nauwere samenwerking tussen de NMBS en Brussels Airport, met bijvoorbeeld snelle incheckbalies in het treinstation Antwerpen-Centraal. Om de verbinding met Zaventem voor de vliegende Antwerpenaar voordeliger te maken, wil de SP.A ook af van de diabolotaks die treinreizigers moeten betalen als ze een trein nemen naar of van de luchthaven.

Onze partners