Groen: 'Electrabel misleidt haar klanten over Turteltaks'

27/02/16 om 08:36 - Bijgewerkt om 12:28

Bron: Knack

Volgens oppositiepartij Groen focust Electrabel in brieven naar de klanten bewust op maar een deeltje van de Turteltaks. De energieleverancier verwijst in die brieven naar de impact van de "taks op zonnepanelen" op de gestegen energiefactuur.

Groen: 'Electrabel misleidt haar klanten over Turteltaks'

© BELGA

In brieven aan haar klanten wijst Electrabel op de impact van enkele overheidsmaatregelen, "zoals de taks op zonnepanelen", op de energiefactuur. Maar daarmee geeft Electrabel volgens Johan Danen maar een deel van de uitleg. "Electrabel focust bewust op een deeltje van de Turteltaks. De Turteltaks is geen 'taks op zonnepanelen'. De Turteltaks is zo hoog doordat ze veel méér omvat", aldus Danen, verwijzend naar de impact van de certificaten voor twee geplande biomassacentrales.

Danen: "Electrabel probeert opnieuw de particuliere zonnepaneelhouders te culpabiliseren, terwijl het gros van de energiesubsidies en een pak van de groenestroomcertificaten naar Electrabel en de biomassacentrales vloeien. De taks zou dus beter de 'taks op de biomassacentrales' kunnen genoemd worden."

Max Green NV

De Groen-politicus verwijst naar de certificaten die Electrabel sinds 2006 ontvangt voor de bijstook van houtpellets in haar kolencentrale in Rodenhuize. Die centrale bouwde ze om tot een biomassacentrale die ze in 2010 onderbracht in een aparte dochteronderneming Max Green NV. "Het gaat om bedragen tot 100 miljoen euro per jaar", aldus Danen.

"Electrabel moet dus niet doen alsof haar facturen stijgen omwille van anderen. Het bedrijf profiteert zelf mee van de Turteltaks en andere stijgingen in de factuur, via de groenestroomcertificaten voor haar biomassacentrale Max Green."

"Deze facturen door de strot van de mensen duwen met als excuus dat het omwille van anderen is, je moet maar durven", besluit Danen.

Electrabel pikt kritiek niet

Energiespeler Electrabel neemt de kritiek van Groen niet over misleidende communicatie. "De aantijgingen van Groen zijn fout. ENGIE Electrabel heeft op een gepersonaliseerde manier gecommuniceerd naar haar 2,8 miljoen klanten, en dus ook naar de klanten met zonnepanelen, over de overheidsmaatregelen die de factuur beïnvloeden, maar die niet van de leveranciers uitgaan", zo reageert het bedrijf.

De Belgische dochter van het Franse Engie zegt dat enkel in de communicatie met de klanten met zonnepanelen een zin werd toegevoegd over het zogenaamde prosumententarief.

Voorts zegt het bedrijf allerlei vormen van hernieuwbare energie te produceren. Bij gebrek aan steun is biomassa, en dus Max Green, in Vlaanderen verlieslatend, klinkt het. "De certificaten die aan Max Green worden toegekend, worden gebruikt om te voldoen aan de eigen quotumverplichting en worden dus niet aan de netbeheerder aangeboden. En dragen dan ook niet rechtstreeks bij tot het overschot."

De nieuwe verhoogde Bijdrage Energiefonds, kortweg 'Turteltaks', heeft volgens Electrabel ook enkel betrekking op de groenestroomcertificaten die de netbeheerder verplicht opkoopt. Vooral certificaten van zonnepanelensystemen worden aan de distributienetbeheerder aangeboden en drijven dus de kost op, aldus het bedrijf.

(Belga/NS)

Onze partners