Greenwash Award: VLAM weigert prijs wegens "manipulatieve aanpak"

24/06/12 om 20:13 - Bijgewerkt om 20:13

(Belga) Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) weigert de "Greenwash Award" van klimaatorganisatie Climaxi in ontvangst te nemen. Het centrum verzet zich immers tegen "de manipulatieve aanpak van de nominatie".

De Greenwash Award - die bestemd is voor ondernemingen of organisaties die zich onterecht een groen imago aanmeten - is zaterdag toegekend aan VLAM, voor de campagne "Vlees van hier? Met plezier! Veilig, voedzaam, verantwoord". In die campagne wordt vlees van eigen bodem als een duurzaam product gepromoot. "Wat in het spotje strategisch wordt verzwegen is dat voor het vlees van hier het veevoeder wel van elders moet komen", aldus Climaxi. VLAM is niet te spreken over de manier waarop de campagne aan de stemmers werd voorgesteld. Zo wordt door VLAM ontkend dat er informatie "strategisch" wordt verzwegen. "We hebben achtergrondinformatie bij onze radiospots en advertenties gebundeld op www.vleesvanhier.be. Bij het onderdeel 'verantwoord' focussen we op de positieve evolutie/de verduurzaming, maar gaan we enkele aandachtspunten, waaronder ook de diervoederthematiek, niet uit de weg", luidt het in een mededeling. Daarnaast wordt door VLAM benadrukt dat het bij het promoten van landbouwproducten bijzondere aandacht heeft voor duurzame consumptie en productie. "VLAM hecht geen waarde aan de Greenwash Award 2012 en zal hem dan ook weigeren." (TIP)

Onze partners