Gouverneur Herman Reynders gelooft dat Ford Genk openblijft

23/10/12 om 18:35 - Bijgewerkt om 18:35

Almaar meer stemmen wijzen in de richting van een sluiting van de fabriek in de loop van 2013. Provinciegouverneur Herman Reynders is zowat de enige Limburgse excellentie die tegengas geeft.

Gouverneur Herman Reynders gelooft dat Ford Genk openblijft

© Belga

Naarmate de uren verstrijken, groeit in Limburg de angst dat Ford Genk dichtgaat. Almaar meer stemmen wijzen in de richting van een sluiting van de fabriek in de loop van 2013. Provinciegouverneur Herman Reynders is zowat de enige Limburgse excellentie die tegengas geeft.

"Tot nader bericht blijf ik geloven dat Genk openblijft. Een maand geleden heeft de Ford-directie ons plechtig beloofd dat de nieuwe Mondeo eind volgend jaar in Genk van de band zal lopen. Voor zover mij bekend zijn er de voorbije weken geen wereldschokkende dingen gebeurd die de Ford-directie van haar belofte kunnen ontslaan. Ik weet ook wel dat de autoverkoop in Europa fors is gedaald en dat Ford Europa zware verliezen lijdt door de onderbenutting van de productiecapaciteit. Maar dat geldt ook voor de andere constructeurs. Genk heeft het nadeel dat het leeft van modellen die op het einde van hun levenscyclus zijn en voor het ogenblik slecht in de markt liggen. Daardoor is Genk extra kwetsbaar. Maar dat betekent nog niet dat Ford Genk dicht moet. Ik verwacht veeleer dat de Europese Ford-directie het personeelsbestand in Genk wil afbouwen om de fabriek te kunnen openhouden. Genk sluiten zou betekenen dat Ford zijn ambities in Europa sterk terugschroeft en geen rekening houdt met een heropleving van de markt. Je kan een autofabriek maar een keer sluiten! Ik heb me bovendien laten vertellen dat het veel tijd en geld kost om de productie van de Mondeo naar een andere Ford-fabriek in Europa te verhuizen."

Kan de politiek de Ford-directie op andere gedachten brengen? Herman Reynders: "Zowel de arbeiders en bedienden als de vakbonden en politieke overheden hebben de voorbije jaren hun uiterste best gedaan om de concurrentiepositie van Ford Genk te versterken. Genk beschikt daarnaast over sterke troeven: bekwame en toegewijde medewerkers, goed sociaal klimaat, gunstige geografische ligging in Europa en goede aansluitingen op het Europees autowegennet. Wat moet ik nog meer opsommen? Voor wat er nu gebeurt, is er maar één schuldige en dat is de financiële en economische crisis. Ik zie in Vlaanderen niemand bij machte om die snel op te lossen."

Stel dat de Ford-directie morgen toch beslist om de fabriek in Genk te sluiten, wat dan?
Herman Reynders: "Nog eens, ik blijf hopen en geloven dat het niet zo'n vaart zal lopen. Valt morgen toch het doek dan betekent dat min noch meer een drama voor de medewerkers van Ford Genk en de toeleveranciers. In totaal verliezen dan zo'n 7.000 mensen hun baan en gaat ook meteen een stuk koopkracht verloren, met alle negatieve gevolgen van dien voor de kleinhandel en middenstand in de provincie."

Zijn er parallellen te trekken met de sluiting van de steenkoolmijnen? Herman Reynders: "Dag op dag vijftig jaar geleden vond in Genk de eerstesteenlegging plaats van de Ford-fabriek - om de gevolgen van de sluiting van de mijnen te kunnen opvangen. De mijnen hadden geen toekomst meer, iedereen wist dat. Dat kan niet worden gezegd van Ford Genk. Tot op vandaag heeft niemand rekening gehouden met een sluiting, Limburg is niet voorbereid op zo'n scenario. Bovendien is de economische situatie nu helemaal anders: in de jaren zestig ging Europa vooruit, vandaag gaat Europa achteruit."

Urbain Vandormael

Lees meer over:

Onze partners