Gezocht: Regisseurs voor filmpjes verkiezingscampagne

20/07/12 om 17:15 - Bijgewerkt om 17:15

Youtube-filmpjes om stemmen te ronselen voor de gemeenteraadsverkiezingen. De kandidaten maken er lustig gebruik van. Als is het resultaat niet altijd even geslaagd.

Gezocht: Regisseurs voor filmpjes verkiezingscampagne

Het lijkt stilaan een rage te worden tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober. Kandidaten van de lokale partijafdelingen zetten een - vaak zelfgemaakt - filmpje online om hun kiezerspubliek te overtuigen. Dat levert jammer genoeg niet altijd geslaagd materiaal op. Knack.be selecteerde enkele favorieten.

Als je Pim iets niet kunt verwijten, is het een gebrek aan enthousiasme. Pim Lansbergen, CD&V-kandidaat in Peutie, voelt zich alvast thuis in zijn stad.

Koen Goeminne is kandidaat voor de S.PA in Brugge. Hij legt uit "waarom hij het doet", en dat met een sappige Brugse tongval. Let ook op het technische en het visuele huzarenstukje met de achtergrond.



De kandidaten voor S.PA in Tienen kozen ervoor een fotocollage te maken waarin iedereen vertegenwoordigd is. Mocht het geheel je niet overtuigen, dan helpt de muziek tenminste om lekker rustig te worden.



Pietro Iacopucci, beter bekend als 'Cappuccino', "maakt al twaalf jaar politiek" voor de CD&V, "alsof het voor zichzelf is. Oerdegelijk en op maat". Nog voor hij kan uitleggen hoe de inwoners van Waregem daar speciaal kunnen van genieten, begint de opzwepende muziek. Wie wil weten hoe ervan te genieten in oktober, moet nog even wachten, want volgens 'Cappuccino' was dit nog maar de teaser. Oef.



"Je kan nooit ambitieus genoeg zijn." Dat moet Jeroen Vandewater, N-VA-kandidaat in Kasterlee, gedacht hebben. Naast een plekje in de gemeenteraad, ambieert hij duidelijk ook de vacante vacature voor lokale superheld.



De accolade van de CD&V-slogan {Iedereen inbegrepen} lijkt vooral handig om de kandidaten iets om handen te geven in de verkiezingsspotjes. Abdellatif Kerkab, kandidaat in Turnhout, brengt het er best galant van af.



Ook jonge wolven wagen zich aan een Youtube-promocampagne. Brecht Vermeire staat op de Brugse sp.a-lijst voor de Brugse jongeren. Net zoals zijn collega Goeminne, probeert hij de kiezers te overtuigen in een aangenaam, ongegeneerd Brugs accent.



Nog een technisch hoogstandje. Deze keer van de NV-A-afdeling in Overpelt. De kandidaten maken gretig gebruik van chromakey (waar de personen voor een blauw scherm staan waar een ander beeld op geprojecteerd wordt, nvdr.). Misschien om de aandacht af te leiden van de acteurs?



(GM)

Meer filmpjes vindt u op de website die Maarten Inghels en Geert Zagers in elkaar boksten. Beiden verzamelden heel wat, nuja, promomateriaal.

Onze partners