Gentse wetenschappers identificeren eiwitten die belangrijk plantenhormoon transporteren

(Belga) Onderzoekers van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) en de Universiteit Gent (UGent) hebben een nieuwe groep van eiwitten ontdekt die planten gebruiken om hun auxinehoeveelheden te controleren. Het plantenhormoon auxine zorgt ervoor dat een stengel naar boven groeit, een plant zich naar het licht keert en stekjes wortelen.

Het moleculair internationaal onderzoek, uitgevoerd door de Belgische doctoraatsstudente Elke Barbez, gebeurde op het plantje “zandraket” en de resultaten verschenen onlangs in het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Nature. “De onderzoekers identificeerden een belangrijke nieuwe schakel in het transport van auxine doorheen de plant, waarbij op specifieke plaatsen auxine wordt opgeslagen”, verduidelijkt wetenschapper Steffen Vanneste (VIB-UGent). “Het plantenhormoon auxine wordt geproduceerd in jonge, groeiende delen van planten en vervolgens doorheen de plant getransporteerd. Naar een liggende stengel bijvoorbeeld, die zich wil oprichten om zo goed mogelijk licht op te vangen. De onderkant zal meer auxine bevatten dan de bovenkant, waardoor de onderkant sneller groeit en de plant zich opricht. Om dezelfde reden zal een plant voor het raam zich ook steeds naar het licht draaien.” In het transport van die auxine identificeerden wetenschappers een nieuwe groep van zeven eiwitten, PILS-eiwitten genoemd. “Die kan de plant gebruiken om zijn auxinehoeveelheden te controleren, door ze bijvoorbeeld in een bepaalde cel vast te houden. Hoe meer we weten van die eiwitten, hoe beter we naar manieren kunnen zoeken om ze te sturen. Verhoogde auxineniveaus op het juiste moment en op de juiste plaats resulteren in betere groei en meer productie.” (OSN)