Gentse ombudvrouw ziet minder efficiënte klachtenformulering en jongere klagers

05/10/11 om 01:46 - Bijgewerkt om 01:46

(Belga) Aan de Gentse ombudsvrouw werden klachten in 2010 meer per e-mail maar minder efficiënt geformuleerd. Dat blijkt uit het jaarverslag dat dinsdagavond behandeld werd in een themacommissie. De klagers blijken ook steeds jonger en dertig procent is allochtoon, de grootste groep sinds jaren.

"Burgers schrijven bijvoorbeeld gelijktijdig politici en ambtenaren aan, dat leidt tot inefficiënt doorsturen of gelijktijdig antwoorden, " aldus de ombudsvrouw. Mails blijken ook teveel verzwaard met bijlagen en foto's. De grootste groep klagers is tussen 20 en 40 jaar, in 1997 was de grootste groep ouder dan 60 jaar. Twintigers en dertigers klagen vooral over parkeerretributies, migrantendossiers, subsidiedossiers en huisvesting. Dertig procent van de klagers zijn migranten, de grootste groep sinds jaren. Dat blijkt te maken met regularisatiedossiers, meer bepaald de lange doorlooptijd, tegenover de wettelijke termijn. Er wordt dan ook het meest geklaagd wordt over de werking van de dienst Bevolking. In 2010 waren er ook meer klachten over het OCMW, te maken met de strengere controle op de toekenning van het leefloon. Zwerfvuil blijft wel de belangrijkste ergernis voor Gentenaars. Op twee komen de stijgende energiekosten en op drie het tekort aan sociale huurpanden. De ombudsdienst had vorig jaar 2.275 tussenkomsten, waarvan 500 dossiers werden opgemaakt, een stijging na een opvallende daling in 2008-2009. Eén op vijf klachten leidt tot een dossier. Van alle dossiers wordt 96 pct opgelost. 48 pct van de dossiers was gegrond, gedeeltelijk gegrond of gegrond maar gecorrigeerd. 37 pct was ongegrond en bij de rest was er geen oordeel. (COR 207)

Onze partners