Gents mobiliteitsplan treedt op 3 april in werking

'Wie niet in de binnenstad moet zijn, zal niet langer het centrum met de wagen kunnen doorkruisen.' © Belga

Op 3 april, de eerste maandag van april, treedt in Gent het nieuwe en langverwachte mobiliteitsplan in werking. Het plan moet de stad leefbaar houden, en minder auto’s in de stad krijgen.

De stad wijst erop dat, naast de groei van voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer ook het aantal auto’s in de stad gegroeid is – met 17.000 extra op 10 jaar tijd.

Intelligent Mobiel, een actiegroep met daarin onder meer de Gentse N-VA, blijft een strijd tegen het circulatieplan voeren.

Belangrijkste ingreep is het circulatieplan, dat de stad in sectoren onderverdeelt en doorgaand verkeer via de al overbelaste stadsring stuurt. Het wordt vanaf 3 april onmogelijk om met de auto van de ene naar de andere sector te rijden.

Knack nam eerder ook al een ander deel van het plan onder de loep, namelijk het stadsdistributieplatform.

‘In het hartje van de stad moet het bestemmingsverkeer absoluut voorrang krijgen’, is te lezen op de website van het mobiliteitsplan. ‘Wie niet in de binnenstad moet zijn, zal niet langer het centrum met de wagen kunnen doorkruisen. Wie de binnenstad wel wil bereiken, zal de logische invalswegen en de binnenring (R40) moeten volgen.’

Behalve de zes sectoren in het gebied binnen de binnenring wordt het autovrij gebied in het centrum ook uitgebreid.

Intelligent Mobiel, een actiegroep met daarin onder meer de Gentse N-VA, blijft een strijd tegen het circulatieplan voeren en heeft intussen voldoende handtekeningen verzameld voor een referendum met de vraag of ‘Gent en de Gentenaars beter worden van het circulatieplan’. Vermoedelijk komt dat referendum er na de zomervakantie.

Partner Content