Gent doopt derde 'swath-schip' voor veiliger loodswezen

12/03/12 om 16:53 - Bijgewerkt om 16:53

(Belga) In het Gentse Kluizendok is maandagnamiddag de "Westerschelde" gedoopt, het derde van vier nieuwe swath-tenderschepen voor het loodswezen. De nieuwe vaartuigen moeten voor veiliger en vlotter scheepvaartverkeer op de Noordzee zorgen.

Met de swath's (small waterplane area twin hull) worden de loodsen aan boord van grote schepen gebracht. Het concept zorgt voor kortere wachttijden en verzekert bijna heel het jaar door beloodsing. Een swath heeft net als een catamaran twee rompen. Het verschil bij een swath is dat de oppervlakte van de waterlijn zo klein mogelijk is, waardoor het vaartuig weinig invloed ondervindt van golven. De "Westerschelde" is 26 meter lang, 13 meter breed en 2,7 meter diep en haalt een snelheid van 21 knopen. Het schip koste 12,1 miljoen euro en werd gefinancierd via een publiek-private samenwerking met Belfius Lease, in opdracht van eigenaar Wandelaar Invest die de vaartuigen voor 14,5 jaar zal verhuren aan de Vlaamse overheid. DAB Vloot bemant en onderhoudt het vaartuig. Het schip werd maandag gedoopt. Chantal Stragier, Head of Compliance bij Belfius Lease, is meter van het vaartuig. Het moederschip, het laatste van de vier nieuwe schepen voor het loodswezen op zee, wordt eind april verwacht. Bedoeling is dat één swath-tender rond het moederschip opereert en de andere voor de aanvoer van loodsen naar het moederschip zorgt. Een vierde swath-tender dient als reserve. (COR 207)

Onze partners