Genetische manipulatie maakt bomen beter bestand tegen schimmels en bacteriën

13/01/16 om 12:21 - Bijgewerkt om 12:21

Bron: Belga

(Belga) Door bomen genetisch te manipuleren, bijvoorbeeld door de samenstelling van het hout te wijzigen, zal ook de samenstelling veranderen van de verzameling aan bacteriën, schimmels, virussen en andere micro-organismen die in de bomen aanwezig zijn. Deze zopas gepubliceerde ontdekking van onderzoekers aan de UHasselt, UGent en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) kan ervoor zorgen dat schadelijke bacteriën en schimmels worden bestreden en dat de bomen efficiënter kunnen gebruikt worden om bijvoorbeeld bio-brandstoffen van te maken.

De onderzoekers van de UHasselt, UGent en VIB hebben eerst in een veldproef een aantal populieren genetisch gemodificeerd. "Dit gebeurde door de hoeveelheid lignine, een bestanddeel van hout, in de populieren te verminderen", aldus Wout Boerjan van de UGent. Deze doelbewuste wijziging van de houtsamenstelling blijkt een invloed te hebben op het zogenaamde microbioom, wat de verzameling is aan bacteriën, schimmels, virussen en andere micro-organismen in de bomen. "Net zoals bij de mens spelen micro-organismen ook bij planten een belangrijke rol in de groei, ontwikkeling en gezondheid", zeggen Bram Beckers en Jaco Vangronsveld (UHasselt). "Zo helpen ze bij de opname van voedingsstoffen en bieden ze onder meer bescherming tegen schadelijke bacteriën en schimmels." Het ontdekken van de relatie tussen de gewijzigde houtsamenstelling en het microbioom is nieuw. "Net zoals de darmflora bij mensen zal wijzigen door continu ander voedsel te eten, zien we bij bomen een andere samenstelling ontstaan van de soorten bacteriën, schimmels, virussen en andere micro-organismen." Deze ontdekking, zopas gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, is om meerdere reden belangrijk. "Door hoeveelheid lignine te veranderen, kunnen twee andere belangrijke bestanddelen van hout, met name cellulose en hemicellulose, efficiënter worden omgezet tot suikers en zo, via gisting, tot bio-ethanol", aldus nog Boerjan. "Dit kan leiden tot een hogere, meer duurzame productie van, in dit geval, populierenhout bestemd voor bio-energie." Het ontrafelen van de complexe interactie tussen planten en hun microbioom is bovendien van cruciaal belang om de mogelijke effecten van wijziging van gewassen te bestuderen, aldus de onderzoekers. Schadelijke bacteriën en schimmels kunnen hiermee een halt toegeroepen worden. (Belga)