Geluidshinder vliegtuigen - We voeren enkel het regeerakkoord uit

29/07/13 om 19:25 - Bijgewerkt om 19:25

(Belga) De instructies over de windnormen voor het gebruik van de start- en landingsbanen op de luchthaven van Zaventem zijn "in de grootste transparantie" vastgelegd. Bert Anciaux is duidelijk niet geïnformeerd over het feit dat de instructie naar alle vicepremiers is verstuurd en dat ze volledig in overeenstemming is met het regeerakkoord, zo reageert staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet op de kritiek van de sp.a-Senaatsfractieleider.

Geluidshinder vliegtuigen - We voeren enkel het regeerakkoord uit

Anciaux haalde maandag uit naar de nieuwe instructies over de berekeningswijze voor de windnormen die het Directoraat-Generaal Luchtvaart op initiatief van staatssecretaris Melchior Wathelet heeft vastgelegd. De sp.a-er beschuldigde Wathelet ervan dat hij met eenzijdige beslissingen de communautaire vrede in het dossier van de geluidshinder rondom de luchthaven in gevaar brengt. Anciaux vraagt de Vlaamse meerderheidspartijen om de beslissingen te blokkeren. In een reactie wijst Wathelet erop dat het regeerakkoord voorziet in de uitvoering van akkoorden uit 2008 en 2010 over de windnormen, waardoor momenteel een groot aantal vluchten wordt doorverwezen naar de korte piste 02/20. Volgens het kabinet van de staatssecretaris is de instructie verstuurd aan alle vicepremiers, en kwam het dossier ook aan bod in federale interkabinettengroepen. Ook op veiligheidsvlak is er een voorafgaande evaluatie gebeurd, zo beklemtoont het kabinet. Met de instructie keert men volens het kabinet terug naar het principe om bij voorkeur gebruik te maken van de baan 25R, die meer betrouwbaar is op het vlak van veiligheid, en enkel in uitzonderlijke gevallen gebruik te maken van de korte piste 02/20, "zoals dat in 2008 en 2010 is onderhandeld binnen de regering". (Belga)

Onze partners