Geluidshinder Brussels Airport: ‘Laatste kans om probleem op te lossen’

Airbus in Zaventem © Belga

De Vlaamse regering riep een belangenconflict in tegen de beslissing van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om niet langer een tolerantiemarge te hanteren voor vliegtuiglawaai. Daardoor zullen veel meer vliegtuigen over Vlaanderen vliegen, is de vrees.

Dit is zo’n beetje de laatste mogelijkheid om nog een oplossing te vinden voor dit probleem. Dat zei Arnaud Feist, ceo van Brussels Airport, vrijdag in Terzake op Canvas. De Vlaamse regering riep eerder op de dag een belangenconflict in tegen de beslissing van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om niet langer een tolerantiemarge te hanteren voor vliegtuiglawaai. Daardoor zullen veel meer vliegtuigen over Vlaanderen vliegen, is de vrees.

“We zijn al maanden bezorgd over de beslissing van de Brusselse regering”, zei Arnaud Feist. “Dit is een zeer groot probleem voor de luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen. Het aantal boetes zou vanaf 1 januari vervijfvoudigd worden, een aantal passagiersvluchten gaat dus afgeschaft moeten worden.”

De ceo hoopt dat federaal Mobiliteitsminister François Bellot snel met een vliegwet komt, die de vliegroutes zou vastleggen voor de toekomst. “Dat is absoluut cruciaal voor de luchthaven en de zestigduizend mensen die daar werken.” Eenmaal de wet er is kan volgens Feist worden gepraat over tegemoetkomingen voor de omwonenden, zoals isolatieprogramma’s en zelfs onteigeningen.

Andere luchthaven op betere plaats

Brussels minister Didier Gosuin verklaarde in Terzake dat de luchthaven niet het probleem van Brussel is. “Wij zijn geen vragende partij voor cargovluchten of voor lowcostvluchten”, zei hij. “Denken dat je de luchthaven oneindig kan laten groeien terwijl ze naast Brussel ligt, dat is een illusie.” Gosuin wees erop dat er in bijvoorbeeld München of Parijs een andere luchthaven is gebouwd, op een betere plaats.

We gaan niet op onze kop laten zitten. Het moet maar eens gedaan zijn dat de luchthaven voor de lusten wel Bruxelles-National is, maar voor de lasten alleen het vliegveld van Zaventem.

Ben Weyts

Het Brussels gewest wil vanaf 1 januari 2017 een nultolerantie invoeren tegen vliegtuigen die de Brusselse geluidsnormen overschrijden. Acht luchtvaartmaatschappijen, waaronder Brussels Airlines, vochten de afschaffing van de tolerantiemarge al aan, omdat ze vrezen voor ernstig jobverlies. Maar de luchtvaartmaatschappijen vingen bot bij de Raad van State.

Daarom riep de Vlaamse regering een belangenconflict in tegen deze Brusselse demarche. ‘We willen de rechten van de bewoners van de Vlaamse Rand vrijwaren’, zegt minister van de Vlaamse Rand, Ben Weyts. “We gaan niet op onze kop laten zitten. Het moet maar eens gedaan zijn dat de luchthaven voor de lusten wel Bruxelles-National is, maar voor de lasten alleen het vliegveld van Zaventem. Brussel wil wel de vruchten plukken, maar de overlast volledig afschuiven op Vlaanderen.”

Nieuwe geluidsnormen 60 dagen geschorst

De ministers gaan zo in op de vraag van de burgemeesters uit de Vlaamse Rand en van de vliegtuigmaatschappijen en de luchthaven. Tegelijk doorkruisen ze de vliegwet waaraan federaal minister van Mobiliteit Bellot werkt. De nieuwe normen zouden op 1 januari moeten ingaan, maar door een belangenconflict in te roepen wordt die timing zo goed als onmogelijk. De zaak moet dan namelijk uitgeklaard worden door het Overlegcomité, en intussen treedt automatisch een schorsing van 60 dagen op.

‘Zo zorgen we er voor dat het Brussels Gewest aan tafel komt om over dit thema te praten. Je kan niet zomaar eenzijdige beslissingen nemen en die dan opdringen aan de rest van de wereld’, aldus Weyts. ‘We verhogen ook de druk voor de totstandkoming van een federale vliegwet, zodat de routes eindelijk wettelijk verankerd worden’, besluit de N-VA-minister.

(Belga/SK/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content