Geen oproepen van televerkopers dankzij meldpunt Peeters

Kris Peeters © Belga

Vanaf de zomer van 2015 zal een centraal meldpunt gelanceerd worden waarbij iedereen zich kan registreren om niet langer te worden opgebeld voor reclame of commerciële aanbiedingen.

Tegen de zomer van 2015 komt er een centraal meldpunt voor wie zich wil laten registreren om geen commerciële telefoonoproepen meer te ontvangen. Het initiatief komt van vicepremier en minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V), meldt de VRT.

Telefonische marketing

Wie niet wil worden opgebeld voor reclame of commerciële aanbiedingen, kan zich nu al laten registreren. Maar de huidige lijsten zijn vaak niet actueel en de telefoonoperatoren zijn niet verplicht zich eraan te houden. Peeters wil daar verandering in brengen.

Vanaf de zomer zal een website gelanceerd worden waarop iedereen kosteloos kan laten weten niet langer commerciële oproepen te willen ontvangen. De telefoonoperatoren zijn verplicht zich aan te sluiten bij het meldpunt. Wie verandert van operator maar zijn telefoonnummer behoudt, hoeft niets te doen: de operatoren moeten dat aanpassen in de lijst. Enkel wie verandert van telefoonnummer moet zich opnieuw laten registreren.

Ook voor ondernemingen die aan telefonische marketing willen doen, komen er vereisten. Wanneer ze een abonnee willen contacteren, zullen ze eerst moeten nakijken of die al dan niet op de lijst staat.

‘Goed voor consument’

Peeters spreekt van een goede zaak voor de consument. Maar hij vindt ook dat de marketeers en de operatoren erbij winnen: met het centrale meldpunt zullen ze snel kunnen opzoeken of ze iemand mogen contacteren en zijn ze ook zeker dat de lijst correct is. (Belga/WB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content