Geen geëxperimenteer met het onderwijs

25/06/12 om 11:52 - Bijgewerkt om 11:52

(Belga) Regeringspartij N-VA heeft maandag haar visie op het Vlaamse onderwijs voorgesteld en die verschilt danig van de conceptnota die Onderwijsminister Pascal Smet hanteert. Volgens N-VA is er geen radicale omslag nodig, het onderwijs presteert goed en moet enkel worden bijgestuurd waar nodig. "De opleiding van onze jongeren is te belangrijk om mee te experimenteren", stelt Vlaams fractieleider Kris Van Dijck duidelijk.

Geen geëxperimenteer met het onderwijs

Tegen 2014 wil Pascal Smet (sp.a) het secundair onderwijs in het nieuw zetten. De belangrijkste elementen van zijn plan zijn de invoering van een brede eerste graad, die leerlingen voorbereid op een uitgestelde studiekeuze, en het afschaffen van de opsplitsing tussen ASO, TSO en BSO. Net die twee punten ziet N-VA anders. "Er is niets mis met de verdeling tussen Algemeen, Technisch en Beroeps Secundair Onderwijs", zegt Kris Van Dijck. "Zolang de drie maar evenwaardig worden behandeld. We kunnen die benamingen wel afschaffen, maar de perceptie zal blijven." Dat vindt N-VA jammer, want onze maatschappij heeft nood aan alle profielen. "Daarom pleiten wij ervoor al in het basisonderwijs technische vakken te onderwijzen, zodat de vooroordelen verdwijnen en leerlingen geprikkeld worden om later een technische richting te kiezen." Een goede begeleiding in het basisonderwijs maakt volgens N-VA ook de brede eerste graad, zonder studiekeuze, overbodig die Pascal Smet voorstelt. Toch gelooft de partij nog in het overleg met de minister van Onderwijs. "2014 is nog ver", besluit Van Dijck. "Er is nog een vergelijk mogelijk, voor of na de gemeenteraadsverkiezingen." (MVL)

Onze partners