Live Geen enkele trein rijdt in Wallonië, 70 procent rijdt in Vlaanderen

06/01/16 om 06:37 - Bijgewerkt op 07/01/16 om 12:13

De spoorstaking is zijn tweede dag ingegaan. Net als gisteren is er minder hinderen in Vlaanderen dan in Wallonië. De staking heeft ook gevolgen op het wegverkeer. Er wordt vandaag een zeer drukke ochtendspits verwacht.

Geen enkele trein rijdt in Wallonië, 70 procent rijdt in Vlaanderen

© Belga

  • Jan Herregods

    Actie aan kabinet van Jacqueline Galant

    Een honderdtal leden van de Franstalige spoorbonden zijn donderdagvoormiddag, met de steun van collega's van ACOD Spoor die uit Antwerpen gekomen waren en vertegenwoordigers van de Waalse burgerbeweging Tout Autre Chose, van de Frankrijkstraat in Brussel naar het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant getrokken. Op de tweede dag van de 48 urenstaking bij het spoor laakten ze het banenverlies dat bij de NMBS op stapel staat. (Belga)

    Galant kreeg onder meer het verwijt een "minister van Immobiliteit" te zijn omdat ze met haar strategisch plan in de ogen van de vakbonden het sociaal overleg lamlegt. Er werd ook een rouwkrans neergelegd, met daarop de boodschap "In memoriam - het werk van het spoorwegpersoneel." Bij de NMBS dreigen de komende vijf jaar 7.000 banen geschrapt te worden. De spoorwegmaatschappij moet het in die tijd ook met 3 miljard euro minder doen. De NMBS is daarom "in gevaar", aldus de vakbonden. De spoorbonden vroegen om door de minister ontvangen te worden, maar dat werd hen geweigerd, aldus Philippe Dubois, permanent afgevaardigde van de socialistische vakbond CGSP Cheminots in Brussel. In Wallonië rijden donderdag door de actie van de Waalse spoorbonden nauwelijks treinen uit. In Vlaanderen rijdt bijna acht op de tien treinen.

  • Jan Herregods

    Dinsdag overleg tussen directie en vakbonden

    Volgende week dinsdag is overleg gepland tussen de spoordirectie en de -vakbonden, om te praten over de sociale toestand bij het spoor. Dat bevestigt Ludo Sempels, voorzitter van de Vlaamse vleugel van de socialistische spoorvakbond.

    "We gaan in op de uitnodiging van HR Rail", aldus Sempels. "We hebben altijd gezegd dat we open staan voor verdere gesprekken". Ook Luc Piens, topman van de christelijke spoorvakbond, bevestigt dat ACV-Transcom naar de vergadering gaat.

    De Waalse spoorvakbonden zijn dinsdagavond om 22.00 uur een 48 urenstaking gestart tegen de besparingsplannen bij het spoor en de directieplannen om de productiviteit op te krikken. (belga)

  • Jan Herregods

    'Lijnen doorknippen is regionalisering voorbereiden'

    'Een hereniging van de Belgische spoorwegen in één enkele entiteit zal de dienstverlening en de stiptheid verbeteren', schrijft Michaël Verbauwhede (PVDA) in een reactie op de voorstellen om treinlijnen tussen Vlaanderen en Wallonië te splitsen.

    'Lijnen doorknippen, dat is de regionalisering voorbereiden', schrijft hij.

  • Jan Herregods

    Geen enkele trein rijdt in Wallonië, 70 procent rijdt in Vlaanderen

    In Wallonië rijdt donderdag iets voor 6 uur geen enkele trein uit als gevolg van een actie van de Waalse spoorbonden. In Vlaanderen rijdt ongeveer 7 op de tien treinen, meldt Infrabel.

    De grootste hinder in Vlaanderen ondervinden de verbindingen Luik-Leuven-Brussel, waar 1 op de 4 treinen rijdt, en Antwerpen-Brussel, waar één op de drie rijdt. Dat zegt de woordvoerder van de NMBS. Tussen de hoofdstad en de luchthaven rijdt eveneens één trein op drie.

  • Jan Herregods

    TreinTramBus bedankt werkwilligen en pleit voor langetermijnperspectief bij spoor

    Reizigersvereniging TreinTramBus betreurt de tweedaagse stakingsactie op het spoor, maar ze bedankt de spoormannen en -vrouwen die wel hun verantwoordelijkheid genomen hebben en de treindienst in Vlaanderen en Brussel gaande houden. TreinTramBus roept ook de spoorwegmaatschappij NMBS en de regering op om nu perspectieven voor het spoorvervoer op lange termijn te creëren.

    "Dat er ondanks de staking toch veel treinen rijden in Vlaanderen en in Brussel, is te danken aan de spoormensen die normaal hun werk uitvoeren", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "We danken ook de NMBS en Infrabel, die alles op alles zetten om de reizigers op hun bestemming te brengen." Voor de reizigersvereniging is het nu essentieel dat de regering en de NMBS-top het beleid omgooien en een perspectief creëren op lange termijn. "De files waren in 2015 langer dan ooit. Als we dit land ooit terug vlot willen krijgen, dan hebben we een sterk spoornet nodig, met een veel beter aanbod", zegt Vanseveren. "De NMBS kan dat niet alleen oplossen. Terwijl de behoeften inzake mobiliteit toenemen, dreigen de spoorwegen 3 miljard euro - een vijfde van hun overheidstoelage - te verliezen. Zonder bijsturing van het riante subsidiebeleid voor de salariswagens en een degelijke visie over de rol van het spoor op beleidsniveau, zullen we blijven aanmodderen. De hoge vergoeding die Infrabel vraagt om een trein over zijn sporen te laten rijden, maakt elke bijkomende trein onbetaalbaar."

    De ideeë die gelanceerd werd om de treindiensten te splitsen in Vlaamse en Waalse treinen, valt slecht bij TreinTramBus. "Het houdt geen steek om het hele spoorplan op zijn kop te zetten voor een paar stakingsdagen per jaar."

    TreinTramBus klaagde al het feit aan dat te veel treinen hun eindhalte hebben aan de landsgrens: Essen, Hamont, De Panne. "Nu zouden de reismogelijkheden nog verder worden beknot door treinen niet meer over de taalgrens te laten rijden. Het voorgestelde alternatief - treinen van Antwerpen via Brussel naar Gent - heeft voor de reizigers geen meerwaarde: niemand maakt zo'n omweg", aldus TreinTramBus. (belga)

  • Jan Herregods

    Honderden vakbondsmannen verzamelen in Luik

    Woensdagochtend zijn een honderdtal militanten van de vakbonden CGSP-Cheminots en CSC-Transcom samengekomen voor het station van Luik-Guillemins. Ze installeerden er een stakingspost en houden er een sensibiliseringsactie.

    Thierry Moers, regionaal secretaris van CGSP-Cheminots in Luik, hoopt dat de voorziene betogingen in de komende weken minister van Mobiliteit Jacqueline Galant er toe zullen bewegen weer rond de tafel te gaan plaatsnemen. Tegen de reizigers zegt hij: "We zijn duidelijk geweest. (...) Al meer dan een maand geleden is de aanzegging ingediend. Men kan niet zeggen dat het verrassingsstakingen zijn. We hebben zelfs een geste gedaan tegenover de studenten door de aanzegging tijdens de examenperiode op te schorten."

    De vakbondsman herhaalt ook dat de regeringsmaatregelen niet alleen de werkgelegenheid en de pensioenen treffen. "We strijden ook tegen het nieuwe transportplan, dat voorziet in het schrappen van lijnen ten voordele van de grote assen op Brussel, een vermindering van de dotatie, de sluiting van loketten en de vermindering van het aanbod." Moers ziet in het plan ook duidelijk de bedoeling om het spoor voor te bereiden op een privatisering.

    De spoorbonden lijken vastbesloten te strijden tot ze hun gelijk krijgen. "We zijn van plan de treinen stil te leggen tot de regering buigt", aldus de vakbondsman. Naast de werkonderbreking van 48 uur op woensdag en donderdag, staan nog drie bijkomende stakingsdagen op de agenda in de loop van februari. (belga)

  • Jan Herregods

    Galant: 'Anomalieën corrigeren'

    Het moderniseringsplan van de NMBS is bedoeld om anomalieën te corrigeren en niet om het statuut van de werknemers aan te passen. Dat zei minister van Mobiliteit Jacqueline Galant woensdag bij RTBF.

    "Verdedigen we de verworvenheden of verdedigen we de kwaliteit van de dienstverlening? ", vroeg de minister. Volgens haar draait de discussie niet om het personeel. "We hebben beslist om de anomalieën in de werking aan te pakken, aan het statuut van de werknemers raken we niet. Het is normaal dat er moet gemoderniseerd worden."

    Ook het management van het spoorbedrijf moet zich in vraag stellen, vindt Galant. Vandaag wordt de NMBS immers niet op dynamische en hedendaagse manier geleid, vindt ze. Galant sluit niet uit dat er prijsverhogingen komen, want ook in de tarieven ziet ze anomalieën. (Belga)

  • Jan Herregods

    "Geen uitzonderlijke ochtendspits"

    Er staat woensdagochtend niet uitzonderlijk meer file door de spoorstaking. Dat zegt het Vlaams Verkeerscentrum. Op de snelwegen van Wallonië richting Brussel is het wel drukker dan anders.

    "De staking heeft op dit moment geen grote impact op de Vlaamse snelwegen. De filebarometer volgt de gemiddelde curve van een werkdag", zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. Wel is het zo dat woensdag, samen met vrijdag, normaal gezien de rustigste ochtendspits is en dat het begin januari over het algemeen rustiger is 's ochtends op de baan. Vandaag is dat dus niet het geval, aldus nog het Vlaams Verkeerscentrum. Op de snelwegen van Wallonië richting Brussel stond woensdagochtend wel meer file, maar dat is logisch, aldus Bruyninckx, omdat de spooractie hoofdzakelijk in het Franstalig landsgedeelte plaatsvindt. Ook veroorzaakt een ongeval ter hoogte van Boutersem en Tienen meer drukte dan gewoonlijk: daar zijn twee rijstroken versperd. (Belga/JH)

  • Jan Herregods

    Kris Peeters: 'Staken vergroot patstelling'

    Federaal vicepremier Kris Peeters (CD&V) heeft In De Ochtend opgeroepen om de discussie over de spoorstaking niet communautair te maken. Het voorstel van N-VA-voorzitter Bart De Wever om treinlijnen te knippen in Brussel, is volgens Peeters niet aan de orde.

    Peeters bekijkt vrijdag hoe het verder moet met het sociaal conflict bij de NMBS. 'Dan zullen we zien of er opnieuw vraag is om een bemiddelaar, of men dat anders ziet. Er zijn verschillende opties. Het overleg kan perfect binnen de schoot van de NMBS verlopen. De vraag is hoe we het op gang trekken.'

  • Jan Herregods

    Hinder grootst in Wallonië

    De hinder als gevolg van de spoorstaking is woensdagochtend het grootst in het zuiden van het land. Omstreeks 5.30 uur wordt er gestaakt in de signalisatieposten van Kinkempois, Visé, Bomal, Quévy, Aat, Charleroi-Zuid, Doornik en Ecausinnes. Daardoor is er in de omliggende gebieden (Henegouwen, Luik, Luxemburg) geen treinverkeer mogelijk.

    In Vlaanderen zijn er nog geen signalisatieposten geblokkeerd, maar het is nog erg vroeg en de situatie kan nog veranderen, preciseert de NMBS. (Belga)

  • Jan Herregods

    'We gaan hervormingsplan niet uithollen'

    Het moderniseringsplan voor de NMBS zoals het werd goedgekeurd door de federale regering, is niet onderhandelbaar. Er is wel een marge om te spreken over de implementering van het plan, "zoals over de termijnen van uitvoering en bepaalde uitzonderingen", zegt het kabinet van premier Charles Michel woensdag in de krant De Tijd. De Vlaamse vleugel van de socialistische spoorbond laat intussen in De Morgen en Het Laatste Nieuws weten dat voor hen geen sociaal bemiddelaar meer hoeft. Na de staking wil men sowieso onderhandelen.

    De actie bij het spoor wordt vooral gedragen door de Franstalige vakbonden, die hopen met hun staking het plan waardoor het personeel harder moet werken, van tafel te krijgen. Maar dat zal de federale regering, die de directie steunt, niet laten gebeuren. "De maatregelen om de productiviteit van het spoorpersoneel te verhogen, voeren we uit. We gaan onze principes niet uithollen", zegt de woordvoerder van de premier in De Tijd. Maar over de implementatie kan dus wel gepraat worden.

    De regering hoopt in elk geval de vakbonden weer rond de tafel te krijgen. Want voor een deel van de hervormingen, zoals over wijzigingen aan het ploegenstelsel, is binnen het paritair comité hun akkoord nodig. Of de regering alsnog een sociaal bemiddelaar gaat inschakelen, zal afhangen van het vervolg. Voor N-VA en Open Vld kan dat enkel als de aanzegging voor de nog geplande stakingsdagen wordt ingetrokken.

    Maar voor de Vlaamse vleugel van de socialistische spoorbond hoeft dat niet meer. "We willen het overleg alle kansen geven om uit deze impasse te geraken. Gebeurt dat met een bemiddelaar: oké. Gebeurt dat enkel met de spoordirectie: ook oké", zegt Ludo Sempels woensdag in Het Laatste Nieuws en De Morgen. (Belga)

  • Jan Herregods

    Staking gestart op dinsdag 22u

    Dinsdag om 22 uur is de 48 urenstaking bij het spoor van start gegaan. De Franstalige takken van de socialistische en christelijke vakbonden roepen op tot de staking, die nog duurt tot en met donderdag. De Nederlandstalige vleugels doen niet mee, al kunnen hun militanten zich er wel bij aansluiten.

    De bonden maken zich grote zorgen over de besparingen bij het spoor, en de gevolgen daarvan voor het personeel en de dienstverlening. De vakbonden dienden hun stakingsaanzegging in na het mislukken van het overleg over een sociaal akkoord 2016-2018.

    De spoordirecties legden na het mislukken ervan eenzijdig verschillende productieverhogende maatregelen op. De NMBS waarschuwt woensdag en donderdag voor "een risico op verstoord binnenlands en internationaal treinverkeer, in de eerste plaats in Wallonië en Brussel".

    De hinder in het noorden van het land zou relatief beperkt moeten blijven. De Nederlandstalige vleugels van de bonden zagen vorige woensdag af van hun deelname aan de staking. Voor minister van Werk Kris Peeters was het opschorten van de staking een noodzakelijke voorwaarde om een sociaal bemiddelaar aan te stellen. Toch zullen mogelijk ook hun militanten zich aansluiten bij de staking, want ook zij zijn door de aanzegging gedekt.

    Bovendien laat de kleine machinistenbond ASTB zijn leden vrij om te staken. Hoewel aanvankelijk was beslist om ook op 21, 22 en 23 januari te staken, kwamen de bonden daarop terug na overleg met studenten. Zij hadden hun beklag gedaan dat de staking middenin de examenperiode viel. (Belga)

Onze partners