‘Geef mij 3 miljard en ik kom wél toe’ (Jos Digneffe over de NMBS)

© Filip Naudts

Voor afscheidnemend vakbondsman Jos Digneffe is staken voor een spoorbedrijf met één grote baas verantwoord.

Jos Digneffe gaat deze week met pensioen als voorzitter van ACOD Spoor. Dat gebeurt op het moment dat de socialistische spoorvakbond een nieuwe stakingsaanzegging (voor eind deze maand) heeft ingediend tegen het plan van minister Paul Magnette (PS) om voor de spoorwegen nog twee ondernemingen over te houden: Infrabel voor de spoorinfrastructuur en de NMBS voor het vervoer. De NMBS Holding verdwijnt.

Wat is het probleem met het herstructureringsvoorstel van Magnette?

Digneffe:Hij wil alles in verband met investeringen en tewerkstelling bij Infrabel onderbrengen. De NMBS zadelt hij op met alle risicovolle vervoersactiviteiten. Maar een vervoersmaatschappij die bijvoorbeeld niet de stations in handen heeft, is ten dode opgeschreven.

Is het vakbondsverzet tegen Magnette niet vooral een alibi om voor alle spoorwegmensen hetzelfde personeelsstatuut te behouden?

Digneffe:Het voorstel van Magnette leidt naar een systeem met twee werkgevers. Als Infrabel in de toekomst wel geld heeft voor een baremaverhoging en de NMBS niet, krijgen we een spoorverhaal met twee snelheden. In ons voorstel over een spoorbedrijf met één grote baas wordt dat vermeden.

De federale overheid legt elk jaar 3 miljard euro op tafel voor het spoor. Maar veel reizigerstreinen zijn niet stipt, het goederenvervoer zit in ademnood en de spoorwegen raken niet uit de rode cijfers.

Digneffe: De grootste ellende wordt veroorzaakt door het geliberaliseerde vrachtvervoer. Veel middelen voor het reizigersvervoer als openbare dienst worden naar dat vrachtvervoer van NMBS-dochter Logistics afgeleid. Dat zijn verkapte subsidies.

Het Rekenhof bevestigt dat de schuldenlast snel dreigt op te lopen tot 4 miljard euro.

Digneffe:Bijna de helft is toe te schrijven aan de nasleep van ABX. Voorts resulteert het goederenvervoer in een jaarlijkse toename van de schulden met 200 à 250 miljoen euro. Dat moet dringend gestopt worden. De NMBS Holding heeft nu immers een positief resultaat en Infrabel draait zowat break-even. Het financiële zorgenkind van de groep blijft de vervoersmaatschappij NMBS. Maar met meer dan 40 jaar ervaring bij het spoor kan ik u verzekeren: geef mij 3 miljard per jaar én de controle over de kas van de spoorwegen, en ik kom wél toe. (PM)

Het volledige interview met Jos Digneffe vindt u deze week in Knack.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content