Gebrek aan budgetcontrole aan oorzaak miljoenenverlies De Lijn

(Belga) De controle van het budget en het toezicht op de facturen van de onderaannemers is niet optimaal bij De Lijn. Dat is een van de verklaringen die een externe audit vond voor het onverwachte verlies van 24 miljoen euro vorig jaar.

Vervoersmaatschappij De Lijn boekte in 2011 een verlies van 24 miljoen euro, deels het gevolg van een stapel onbetaalde facturen die plotseling opdoken. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits vroeg onmiddellijk om een externe doorlichting van de vervoersmaatschappij. De resultaten daarvan werden vandaag voorgesteld in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement. Uit de audit van PricewaterhouseCoopers blijkt dat De Lijn te weinig systemen heeft om de contracten met onderaannemers te beheren en een correcte begroting op te stellen. “Er is nood aan meer communicatie tussen de centrale diensten en de entiteiten”, stelt het rapport. “De vervoersmaatschappij moet meer ervaring opbouwen in het beheer van de exploitanten en de contracten voortaan continu opvolgen.” Jos Geuens, voorzitter van De Lijn, kan zich vinden in de aanbevelingen. “Het management had vorig jaar inderdaad niet de capaciteit om een correcte ‘forecast’ te maken. Dit incident heeft druk op de ketel gezet, voor 2012 zitten we op schema met de besparingsdoelstellingen.” Een aantal parlementsleden, zowel uit meerderheid als uit oppositie, tonen minder begrip. “Ik ben geschrokken van deze audit, ik heb weinig positiefs gehoord”, zegt Jan Peumans (N-VA). Marino Keulen (Open Vld) vindt het onbegrijpelijk dat er nu pas extra controle komt op de uitgaven. PricewaterhouseCoopers waarschuwt bovendien dat de vervoersmaatschappij moet opletten voor prijsafspraken tussen de onderaannemers. “Al gaat het hier slechts om een risico, er zijn geen indicaties dat er effectief al prijsafspraken zijn gemaakt”, benadrukt Dominiek Viaene, hoofd audit bij De Lijn. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content