Garagisten klagen omdat er te weinig gebotst wordt

© Thinkstock

De Belgische carrosserieherstellers vrezen voor hun broodwinning. “Snufjes als parkeersensoren zorgen voor minder schade. Maar de wisselstukken zijn veel duurder en de winst dus kleiner.

De Belgische carrosserieherstellers vrezen voor hun broodwinning. “Snufjes als parkeersensoren zorgen voor minder schade. Maar de wisselstukken zijn veel duurder en de winst dus kleiner. Bovendien verklaren de verzekeraars wagens al te snel onherstelbaar”, klinkt het in het Nieuwsblad.

“De druk op de carrosserieherstellers wordt alsmaar groter”, zegt Luc Schets van Federauto, de Belgische vereniging van autohandelaars en -herstellers. “Nieuwe technologieën zoals parkeersensoren zorgen ervoor dat we minder botsen. Dat is goed voor de veiligheid, zeker. Maar het gevolg is een afname van het aantal herstellingen”. Bovendien kosten die herstellingen de garagisten meer, zegt Schets.

‘Met al die snufjes wordt het werk complexer. Nieuwe onderdelen worden duurder, met kleinere winstmarges voor de herstellers als gevolg”. “Wij zijn niet onder de indruk van het verhaal van Federauto”, reageert Wauthier Robyns van Assuralia, de Belgische beroepsvereniging van verzekeraars. “De auto’s van vandaag zijn zo gebouwd dat zij -en niet de inzittenden- bij een aanrijding de schokken opvangen. Airbags zorgen voor bijkomende schade aan de binnenkant. Met een beetje pech kost een herstelling meer dan wat de wagen nog waard is. Dus moeten we die wel total loss verklaren”. (Belga/RDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content