Gamers worden niet agressief van geweldspelletjes, maar van andere gamers

10/09/11 om 00:34 - Bijgewerkt om 00:34

(Belga) Een Canadese wetenschapper heeft aangetoond dat agressief gedrag bij gamers niet veroorzaakt wordt door schiet- of andere geweldspelletjes, maar door de aanwezigheid van andere gamers. Wie het tijdens een spel tegen een concurrent moet opnemen, heeft na afloop meer kans om agressief gedrag te vertonen dan wie in zijn eentje heeft gespeeld, luidt het.

Wetenschapper Paul Adachi van de universiteit van Brock, in Ontario, onderzocht vier soorten computerspelletjes: een gevechtsspel, een racespel, een schietspel en een behendigheidsspel. Alle gamers die aan het onderzoek meewerkten, kregen na het spelen vier potjes met sauzen. Er werd hen gevraagd de saus die hen het minst pikant leek aan een cavia te voeren. Het beestje houdt namelijk helemaal niet van straffe sauzen, kregen ze te horen. Het gaat om een veelgebruikte test in de psychologie om het agressiviteitsniveau van een individu te meten. Wat bleek? De gamers die het in een gevechts- of een racespel tegen een andere gamer hadden moeten opnemen, waren duidelijk meer geneigd de cavia een pikante saus te voeren. Adachi stelde ook vast dat de hartslag van die gamers beduidend hoger lag dan bij de anderen. "Het ziet ernaar uit dat de competitiegeest, en niet geweld, de belangrijkste factor is die bijdraagt aan het agressieve karakter van een speler", besluit Adachi. Hij schreef zijn bevindingen neer in het tijdschrift Psychology of Violence. (GEJ)

Onze partners