Galant zegt Antwerps stadsnet de wacht aan: Ben Weyts: ‘Ze mag Vlaanderen niet gijzelen’

De ministers Galant en Weyts tijdens een recente alcoholcontrolecampagne © BELGA

De uitspraken van federaal minister van Transport Galant (MR) dat Antwerpen moet wachten met zijn stadsnet tot een gelijkaardig net in Brussel is voltooid, vallen niet goed bij haar Vlaamse ambtgenoot Ben Weyts (N-VA). Die hoopt dat Galant verkeerd werd begrepen of haar standpunt wijzigt.

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) verklaarde in een gesprek met L’Echo en De Tijd, dat zaterdag verschijnt, dat ze geen zin heeft om aan nieuwe grote stadsnetten te beginnen zolang dat in Brussel niet helemaal afgerond is. “Antwerpen moet wachten”, zegt ze.

In het federaal regeerakkoord is afgesproken om, naar Brussels model, voorstadsnetten uit te bouwen in Gent, Antwerpen, Luik en Charleroi. De plannen zijn het meest concreet voor Antwerpen. Antwerpen en Brussel zijn de kneldossiers qua files.

Een voorstadsnetwerk van openbaar vervoer wordt als een deel van de oplossing gezien om het verkeersinfarct aan te pakken. In de raad van bestuur van spoorbedrijf NMBS zijn vorig jaar de eerste ontwerpplannen besproken, maar minister Galant staat op de rem. “In België is het de traditie om aan tien dingen tegelijk te beginnen, met één grote chaos tot gevolg. Ik stel voor dat we eerst het voorstadsnet rond Brussel volledig afwerken voor we spreken over Antwerpen, Charleroi en Luik. Ik ken de vraag vanuit Antwerpen, maar een betere coördinatie van het aanbod kan al veel oplossen”, zegt ze in het interview waarvan al uittreksels op de website zijn verschenen.

Het Brusselse voorstadsnetwerk heeft al veel vertraging opgelopen. De volledige oplevering wordt pas verwacht tegen 2025.

‘Afgunstfederalisme’

Kort nadat de fragmenten uit het interview op de websites verschenen, volgde een ontstemde reactie van de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Hij zegt te hopen dat Galant ofwel verkeerd begrepen werd, ofwel haar standpunt wijzigt.

“Prima dat men extra wil inzetten op het Brusselse GEN. Maar men mag toch heel Vlaanderen in tussentijd niet gijzelen” omdat het hier wel vooruitgaat, merkt hij op.

Volgens Weyts vlotten de gesprekken tussen de verschillende mobiliteitsspelers in Vlaanderen wél. “Concreet zaten zowel het agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de Lijn, het Vlaams departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) als NMBS en Infrabel reeds aan tafel met de stedelijke mobiliteitsschepen van Antwerpen en Gent en mijn kabinet. Met succes en concrete samenwerkingsafspraken, waarbij bijvoorbeeld voor Antwerpen al werd afgesproken dat de frequentie van enkele treinlijnen zou worden verhoogd tijdens de komende grote wegenwerken in Antwerpen”. Dat gaan we nu toch echt niet allemaal op de helling zetten omdat het Brusselse GEN kampt met heel eigen problemen op het vlak van juridische procedures en extra kosten in Waals-Brabant?, vraagt Weyts zich af. “Anders beland je van oplossingsfederalisme al snel in afgunstfederalisme: goede evoluties in Vlaanderen tegenhouden omdat men niet kan verdragen dat het in Vlaanderen sneller vooruitgaat dan in Brussel of Wallonië”.

Koen Kennis: ‘Voorstadsnet kans voor NMBS om nieuwe klanten te laten kennismaken’

Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) reageert teleurgesteld op de uitlatingen van federaal minister Galant over de voorstadsnetten, waarbij Antwerpen moet wachten op het GEN-project in Brussel. Hij ziet in een voorstadsnetwerk een belangrijke mobiliteitsfactor en een kans voor de NMBS om zich aan te prijzen.

“Het is een beetje een spijtige houding van de minister. In tegenstelling tot Brussel gaat het hier niet over het aanleggen van extra sporen, maar om een verbetering en versterking van het vervoer naar de stad. Er komen grootschalige werken – zoals Oosterweel en de Noorderlaan – aan, en de noden van mensen moeten kunnen worden ingevuld”, zegt Kennis, die naar eigen zeggen verrast is door Galants uitspraken.

“Het strafste, vind ik, is dat hier een opportuniteit voor de NMBS ligt om extra, nieuwe klanten te laten kennis maken met een hopelijk goede dienstverlening”, vervolgt de schepen. “De gesprekken verliepen en verlopen zeer goed. Ik ben een beetje verrast.” Concreet zou voor het voorstadsnetwerk de frequentie van treinen verhoogd kunnen worden, bijvoorbeeld vanuit Puurs of Brecht. Stationsomgevingen zouden beter bereikbaar worden gemaakt. “Men moet evengoed in Brussel kunnen verderwerken en ik gun elke stad in Vlaanderen en Wallonië haar GEN, maar waar je stappen kan zetten, moet je dat doen.”

De NMBS zou volgens Kennis een kostenraming hebben gemaakt. “De kosten zijn werkelijk redelijk beperkt. Het kost geen fortuin en dit is ook een kans om met nieuwe klanten extra inkomsten te verwerven. Ik hoop dat men dit niet stilzet”, besluit hij.

TreinTramBus: ‘Helemaal geen miljardeninvestering nodig’

“Voor de verdere ontwikkeling van het Antwerpse voorstadsnet is helemaal geen miljardeninvestering nodig”, laat TreinTramBus zaterdag weten in een reactie op de aankondiging van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) dat Antwerpen moet wachten tot het Brusselse voorstadsnet helemaal afgerond is. In De Tijd en L’Echo zei de minister dat het geen zin heeft om aan nieuwe grote stadsnetten te beginnen.

“Er ís in Antwerpen al een grote investering gedaan, namelijk de tunnel onder het Centraal Station”, zegt TreinTramBus-voorzitter Stefaan Stynen aan Belga. “Het komt er nu op aan om het aanbod op het bestaande net verder uit te breiden: in plaats van elk uur een trein, elk half uur en in de spits elk kwartier een trein. Er zijn in Antwerpen dus geen grote werken meer nodig, zoals in Brussel.”

Het is de TreinTramBus-voorzitter onduidelijk of Galant het Antwerpse dossier wel voldoende kent. Hij wijst erop dat het voorstadsnet “essentieel” zal zijn om Antwerpen bereikbaar te houden tijdens de Oosterweelwerken. De volledige oplevering van de werken voor het Brusselse GEN wordt nu pas tegen 2025 verwacht wordt. “Als er tot dan gewacht wordt, krijgt Antwerpen een gigantisch mobiliteitsprobleem.”

De TreinTramBus-voorzitter verwijst ook naar het federale regeerakkoord, waarin afgesproken werd om onder meer in Antwerpen zo’n voorstadsnet naar Brussels model uit te bouwen. “Met deze aankondiging komt Galant terug op de al weinige ambities in het regeerakkoord”, zegt Stynen. “Bovendien bestaan er bij de NMBS al plannen. De wil is er dus, maar blijkbaar niet bij de minister.” Eerder hadden Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis en zijn partijgenoot, Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, hun ongenoegen al laten blijken. “Ze hebben absoluut gelijk, en zijn terecht verontwaardigd”, zegt Stynen.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content