Fyra – “Perspectieven voor reiziger snel concretiseren”

(Belga) “Prioriteit is nu een volwaardig aanbod tussen België en Nederland voor de reizigers”, vindt CD&V-mobiliteitsspecialst Jef Van den Bergh. Dat er fundamentele problemen waren met de Fyra was al bekend, “maar wat we daar vandaag nog bovenop kregen, was zonder meer hallucinant”, reageert hij op de beslissing van de NMBS om het contract te ontbinden met AnsaldoBreda, de bouwer van de hst-trein. Hij vindt het bijna ondenkbaar dat de Nederlanse spoorwegen nog een andere beslissing kunnen nemen dan de NMBS.

Voor Jef Van den Bergh is het positief dat de NMBS inziet dat er een fout is begaan met de eenzijdige inzet van hogesnelheidstreinen, en dat men nu opteert voor een “duaal concept”: hogesnelheidsverbindingen en klassieke verbindingen met meer haltes naast elkaar. Het perspectief dat geboden wordt, is volgens de CD&V’er een goed uitgebalanceerd aanbod: 12 IC’s en 12 thalys-treinen op relatief korte termijn, en tijdens de zomer opnieuw de ‘noodoplossing’ van een rechtstreekse IC tussen Antwerpen en Roosendaal. Een interessant perspectief dat de NMBS nog naar voor schuift, is de mogelijke verbinding Eindhoven-Antwerpen, via Breda over de HSL. “Hierdoor zou ook het station Noorderkempen zijn lang aangekondigde verbinding met Nederland krijgen”, meent Jef Van den Bergh. Hij hoopt dat de aangekondigde studie snel concreet gemaakt wordt met een duidelijke timing. Het Kamerlid wil voorts dat de DVIS (Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit Spoorwegen) in het parlement uitleg komt geven over het voorlopige veiligheidscertificaat dat in september 2012 werd uitgereikt. Ook de inschattingsfouten waarover NMBS-baas Marc Descheemaecker het had, moeten voor de CD&V’er onderzocht worden. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content