Fyra – NMBS: ‘Het gaat te ver de schuld op ons te steken’

© Belga

De NMBS neemt het niet dat de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda de schuld steekt op de grote sneeuwval en het niet uitvoeren van het aanbevolen dagelijks onderhoud.

De NMBS neemt het niet dat de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda de bal terugkaatst voor de problemen met de Fyra. Topman Maurizio Manfellotto zei in Napels dat de grote sneeuwval en het niet uitvoeren van het aanbevolen dagelijks onderhoud aan de basis liggen van problemen met de sneltrein. “Het gaat een brug te ver om de schuld op de klant te steken”, aldus NMBS-woordvoerder Bart Crols.

“Tot nader order zijn wij geen treinbouwer”, aldus Crols. De Italiaanse fabrikant was destijds bereid een trein te leveren volgens de gevraagde specificaties, “je ziet nu het resultaat”. “Om de schuld dan op de klant te steken, dat lijkt me toch een brug te ver.”

Volgens de woordvoerder werden de Fyra-treinstellen dagelijks en op een normale manier onderhouden. “Die grote beschadigingen aan de onderkant, dat komt er niet door gebrek aan onderhoud. Dat zijn structurele problemen.”

Volgens Crols is er ook niets van aan dat de NMBS en de Nederlandse spoorwegmaatschappij NS niet goed zouden samenwerken. Beide maatschappen werken al langer goed samen, klinkt het.

AnsaldoBreda verwerpt kritiek opnieuw

De Italiaanse bouwer van de Fyra-treinen AnsaldoBreda blijft de kritiek over technische mankementen aan de treinen die zijn geleverd aan België en Nederland verwerpen. Dat zei topman Maurizio Manfellotto van AnsaldoBreda op een persconferentie in Napels.

Hij wees erop dat het dagelijkse onderhoud dat AnsaldoBreda had aanbevolen voor de snelle treinen, niet is uitgevoerd. Daardoor konden er problemen ontstaan toen het flink begon te sneeuwen. De topman zei ook dat tientallen technici uit Italië, Nederland en België die aan de Fyra werken, de kritiek niet onderschrijven. Het gaat volgens hem vooral om kinderziektes die moeten worden opgelost. Het Italiaanse bedrijf is van plan een schadeclaim in te dienen tegen de Belgische spoorwegen, omdat zij niet verder willen met de Fyra.

Manfellotto ging nog niet in op de Nederlandse situatie, omdat hij over het besluit van onze noorderburen nog niet officieel is ingelicht. Hij heeft daarover alleen informatie uit de media. De NS heeft aangegeven ook te willen stoppen met de Fyra, omdat de treinen “onvoldoende betrouwbaar” zijn. De Nederlandse regering bespreekt de kwestie vrijdag.

Manfellotto bood zijn excuses aan voor zijn uitspraak over brieven die de Belgische en Nederlandse spoorwegen aan AnsaldoBreda hadden gestuurd waarin zij aangaven tevreden te zijn. Deze brieven zijn medio januari gestuurd, voordat de problemen begonnen, en niet pas in mei, luidde het. Volgens Manfellotto ging het om een misverstand. (Belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content