Fyra: NMBS geeft producent drie maanden

© AFP

De producent van de Fyra-trein krijgt drie maanden om de problemen van de baan te helpen. Zoniet, schrapt de NMBS haar contract met de producent. De NMBS legt vanaf dit weekend een vervangende treinlijn in tussen Antwerpen en grensgemeente Roosendaal.

Drie maanden krijgt AnsaldoBreda, de producent van de veelgeplaagde flitstrein, om alle problemen met de Fyra van de baan te helpen. Zoniet, schrapt de NMBS haar samenwerking. Intussen willen de spoorwegen de bestelde treinstellen niet afnemen. De NMBS wil ook alle geleden schade verhalen op de Italiaanse producent.

Om de falende Fyra, die volgens de Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur, Wilma Mansfeld, mogelijk nog wel een paar maanden op stal blijft, te vervangen, werken België en Nederland aan een vervangende intercity-verbinding. België legt intussen een rechtstreekse treinlijn aan tussen Antwerpen en Roosendaal, net over de Nederlandse grens.

Mansveld pleitte intussen voor een alternatieve treinlijn, die de noden van de reizigers kon opvangen. En dat komt er nu dus snel.

Nieuwe trein komt er “zo snel mogelijk”
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hullen zich nog even in stilzwijgen. “Later deze week wil ik er meer over zeggen”, stelt de woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen (NS). “Ik weet bijvoorbeeld nog niet vanaf welk station in Nederland de trein pecies gaat rijden. ProRail (de Nederlandse infrastructuurbeheerder, red.) en Infrabel zijn nu aan het kijken of er ruimte is in de huidige dienstregelingen”. De NS en de NMBS willen de vervangende intercity “zo snel mogelijk” in gebruik nemen.

“Test de Fyra ’s nachts”
Intussen vraagt ook de Nederlandse reizigersorganisatie ‘Maatschappij Voor Beter Openbaar Vervoer’ om de testritten met de Fyra niet meer overdag te laten plaatsvinden. Volgens de vereniging stranden de testritten vaak, wat urenlange vertragingen oplevert voor andere treinen. Dit weekend liep een Thalys een vertraging van drie uur op nadat het treinstel strandde achter een gestrande Fyra. Bovendien vreest de organisatie dat de treinen tijdens testritten onderdelen kunnen verliezen, wat gevaarlijk is voor andere treinen en hun passagiers.

De reizigersvereniging legt haar verzoek voor bij spoornetwerkbeheerder ProRail, in plaats van bij NS HiSpeed, die verantwoordelijk is voor de treinstellen.”U bent als capaciteitsverdeler verantwoordelijk voor de belangen van alle vervoerders, dus ook voor het voorkomen van onevenredige hinder voor andere vervoerders dan NS HiSpeed”. (Belga/EA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content