Fyra: 'Er is iets fundamenteel mis met de trein'

05/04/13 om 10:56 - Bijgewerkt om 10:56

De leden van de Nederlandse Tweede Kamer zijn somber na een werkbezoek aan de werkplaats waar de hogesnelheidstrein Fyra in afwachting van een herlancering wordt nagekeken.

Fyra: 'Er is iets fundamenteel mis met de trein'

© Belga

De Kamerleden spraken op de werkplaats in Amsterdam met de monteurs die aan de defecte treinstellen werken, en met president-directeur Bert Meerstadt van de NS en Fyra-directeur Merel van Vroonhoven.

"De twijfels zijn toegenomen, het vertrouwen niet", vatte VVD-Kamerlid Betty de Boer samen. Volgens haar is er iets fundamenteel mis met de trein, en moet er worden uitgekeken naar alternatieven voor de Italiaanse trein.

Ook D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven was niet optimistisch. "De twijfel is niet weggenomen", zei ze.

Sander de Rouwe van het CDA noemde de problemen zeer ernstig. "Ze kijken nu niet alleen meer naar losse deuren en ramen, maar ook naar het fundament", stelde hij. Volgens de Rouwe moet nu dan ook serieus worden gekeken naar alternatieven.

Fyra mogelijk in 2014 weer in gebruik

Volgens bronnen binnen de Nederlandse Spoorwegen zullen de Fyra-treinen vrijwel zeker dit jaar niet meer rijden. Mogelijk kan de hogesnelheidslijn pas in april 2014 weer in gebruik worden genomen. Dat schrijft de krant De Telegraaf.

De NS willen niet kwijt of weten niet of de Fyra ooit opnieuw zal rijden.

NMBS onthoudt zich van commentaar
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS onthoudt zich tot eind deze maand van commentaar over de toekomst van de hogesnelheidstrein. "We geven de Italiaanse constructeur AnsaldoBreda zoals overeengekomen tot eind april de tijd om de treinstellen in orde te krijgen", zegt Frieke Neyrinck, woordvoerster van de NMBS.

Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) vindt dat een volwaardig alternatief hoogst noodzakelijk wordt. "De frequentie van de intercitytrein die de uitgevallen Fyra vervangt, is niet hoog genoeg", zegt Van den Bergh. "En vraag is ook wat er moet gebeuren met de dure, nu ongebruikte hogesnelheidslijn. Die zou door een andere maatschappij kunnen gebruikt worden, als de Fyra niet meer terugkeert." (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners