Franstalige campagne tegen overgewicht schiet in verkeerde keelgat

12/04/12 om 19:27 - Bijgewerkt om 19:27

(Belga) Een campagnespotje van de Franstalige gemeenschap tegen overgewicht valt niet bij iedereen in de smaak. Topman Laurent Nys van de Waalse Horecafederatie - "zelf ook wat te zwaar" - stapte net als twee anderen zelfs al naar het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. Vooral de insinuatie dat dikke mannen geen vrouw zouden vinden, schoot in het verkeerde keelgat.

Het spotje in kwestie speelt zich af in het Massachussets van 1969. Twee mannen zitten achter hun computer. De ene is dik en werkt erg vettig eten naar binnen, terwijl zijn slankere buurman geniet van een gezonde groene appel. Na een hap uit zijn appel krijgt die laatste een ingeving en pent hij het logo van computergigant Apple op papier. Tot zover geen probleem. Maar dan besluit een voice-over: "Aaah, als Jean-Claude nu maar gezonder had gegeten, dan zou hij de informatica heruitgevonden hebben en miljardair geworden zijn. En vooral, dan zou hij een vrouw gevonden hebben!" Laurent Nys ziet daar echter allerminst de humor van in. "Ik ben zelf wat te zwaar. Nochtans heb ik een vrouw, weldra een kind en bovendien ook werk. Ik was geschokt toen ik de spot op televisie zag", reageert hij op de "desastreuze" communicatie. De topman van de Waalse Horecafederatie diende naar eigen zeggen al een klacht in bij het CGKR en stuurde een kopie naar minister-president Rudy Demotte. Het centrum ontving de klacht nog niet, maar kreeg wel al twee gelijkaardige meldingen binnen. Het kabinet van bevoegd minister Fadila Laanan sust intussen. Het humoristische tintje was bedoeld, want de spot mikte in de eerste plaats op 16 tot 20-jarigen, luidt het. "Dat erover gepraat wordt was precies de bedoeling". Aan het eind van de campagne volgt wel nog een evaluatiemoment, waarbij eventuele klachten in rekening genomen zullen worden. (OSN)

Onze partners