Forse vertraging voor langverwacht nieuw ticketingsysteem De Lijn

08/11/12 om 07:00 - Bijgewerkt om 07:00

(Belga) De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn is er niet over te spreken dat haar langverwachte nieuwe registratie- en ticketingsysteem vertraging oploopt. De leveranciers riskeren een maximumboete van 3,7 miljoen euro, want De Lijn heeft hen in gebreke gesteld. Dat schrijft De Tijd. Het nieuwe systeem met chipkaarten voor de reizigers en boordcomputers voor de chauffeurs moet De Lijn eindelijk duidelijkheid brengen over hoeveel mensen de bus en de tram nemen. Op die manier zouden bussen en trams efficiënter kunnen worden ingezet.

Forse vertraging voor langverwacht nieuw ticketingsysteem De Lijn

Maar het project loopt vertraging op, zo schrijft De Tijd vandaag. Het lukt niet om een proefproject dit najaar van start te laten gaan in Vlaams-Brabant. Daarnaast moest in 1.260 bussen en trams de nodige bekabeling al zijn aangebracht. Dat is maar in 179 bussen al het geval. Het zal ook niet lukken om eind dit jaar de 'oude' gratis abonnementen voor 65-plussers in te ruilen voor de nieuwe chipkaarten. Directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn reageert teleurgesteld en laat het er niet bij. De Lijn heeft de boeteclausules in het contract met de leveranciers in werking gezet. Prodata Systems, een van de leveranciers, bevestigt in De Tijd dat er een vertraging is en benadrukt dat een aangepaste planning wordt opgesteld in overleg met De Lijn. (DLA)

Onze partners